söndag 30 december 2007

Reklam

Ni vet all den här gratisposten som kommer hem till oss i brevlådan f f a den här årstiden: REKLAMEN. Den är ju inte alls gratis, men det visste ni förstås redan. Vi brukar använda den till att få fyr i kakelugnen, men det är ett sjuttons dyrt förbränningsmaterial! Fast TV:n har jag ännu inte brännt upp alla reklamavbrott till trots...

En liten rikssvensk uträkning från 2004:
(hittade ingen finländsk motsvarighet, men knappast är läget per capita bättre här. Komplettera och korrigera mig gärna någon som vet!)

*Företagens kostnad för reklamen är cirka 45 miljarder (siffrorna för 2007 lär ska vara 55 miljarder!)
*Efter pålägg hos producenter och handel blir det 90 miljarder
*När momsen är pålagd är vi uppe i på 115 miljarder – skattade pengar
*Som ursprungligen var 175 miljarder – före skatt
*Och inkluderat sociala avgifterna utgör arbetsinsatsen för intjäning av dessa hela 235 miljarder
*Med ett genomsnitt på 150 kr/tim krävs då 1.600.000.000 arbetstimmar = 400 timmar per arbetare i Sverige
*Vilket motsvarar 3 månaders arbete – i stället för semester eller arbete hemma

Låt oss göra en jämförelse:

*Reklamen för alla varor inklusive alla kostnader och moms, alltså det som ligger i varupriset är 112 miljarder (av skattade löner)
*Om vi jämför det med vad vi lägger ut på enbart livsmedel så utgör det 145 miljarder (också av skattade löner)
*Det innebär att vi konsumenter, av våra skattade pengar, får lägga ut nästan lika mycket på reklam som vi lägger på mat.

Uppgifter: Sveriges konsumenter---> i samverkan, 2004

Tål att tänka på, eller hur? Har aldrig haft mycket till övers för siffror och de här var riktigt bedrövliga.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Här blir reklamen också bränsle.. eller ogrästäckare i trädgårdslandet.. Men när jag läst detta, tror jag att jag ska sätta en liten lapp på postlådan.. Vill inte riktigt bidra till bedrövligheten.. Onekligen brinner det mesta upp av dessa anslag och arbetstimmar, utan att ens bli lästa eller sedda..Skulle alla säga nej, som inte är intresserade, kanske världen skulle se LITET annorlunda ut.. Kanske...- funderar Guni

Lady of the Lake sa...

Likadant tänkte jag. Och då är det ändå bättre om reklamen förblir oläst än att den lockar till inköp av en massa prylar vi ändå inte behöver! Ifall man verkligen behöver och vill ha en speciell mojäng brukar den nog stå att finna utan en massa reklam och kanske är den då också värd beväret att bli letad efter...? Kanske...? Åtminstone hinner man själv tänke efter en aning. :-)

larsekorre sa...

Jag kan ge en lite synvinkel härifrån och jag gillar inte heller all denna reklam,trots att jag är i "branschen". Men vad det gäller livsmedel så är det en sådan överetablering i Sverige (ungefär 10ggr överkapacitet och koncentrerad till storstäderna !)att jag tror att ingen helt enkelt vågar sluta med eländet, ja ursäkta nu, men det är något slags ekorrhjul ! Man är livrädda att tappa marknadsandelar om man slutar med reklamen.

Lady of the Lake sa...

Naturligtvis, och antagligen skulle det bli precis på det viset. Både konsumenter, producenter och mellanhänder sitter vid det här laget fast i samma karusell - vågar någon broma och i s f VEM?

Lady of the Lake sa...

bromSa, of course! Pardon me.

larsekorre sa...

AAA trodde det var Esse-idiomet som poppade upp som en ekorre vid fågelbordet...(Nu e re poesitimma här !)

Anonym sa...

Ja, de där siffrorn får det att snurra i skalle på mig! Ja, slut med reklam kunde de gott, tror jag måst handla mat i alla fall! Gott Nytt År till dig,hälsa med dig till jobbet oxå!

Lady of the Lake sa...

Lars-Poet

Nu är nyårstimman snart slagen: får vi någon trevlig vishetsdrypande vers från andra sidan sjön, då? ;-)

Kajsa

Gott Nytt År till dig med, och ja, jag ska hälsa kollegorna! :-)

Luontopolkublogi - Naturstigsbloggen sa...

Anni, ange källan varifrån uppgiften kommer. Kan vara skäl och viktigt, så inget anses stulet.
Inget illa menat, goda råd...

Lady of the Lake sa...

Hej Magnus!

Källanvisningen till Sveriges Konsumenter i Samverkan (fristående organisation) har funnits med redan från första början - däremot märktes det dåligt att det bakom texten dolde sig en länk! Har åtgärdat. No offence taken! :-)

Anonym sa...

Bra, Anni!

Elämä opettaa!

Lady of the Lake sa...

Så är det! :-)

Anonym sa...

du räknar fel.
kostnaden är det företagen betalat dvs producenternas pålägg inräknat

Lady of the Lake sa...

Anonym

Jag har inte räknat alls utan helt kallt räknat med att de som gjort det kan sin sak. Kalla mig godtrogen eller ej. Uppgifterna är hämtade härifrån: http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/uppror.htm