onsdag 19 december 2007

När jag lider - mot jul #4

Njaee, det här är väl i sig inget riktigt jullidande - åtminstone inte mitt eget - utan snarare Duktiga Flickans tema med variation: "Julfan - A Christmas Carol" (Monica Björk)

För många år sedan fick jag en samling noveller skrivna av svenska kvinnliga författare i min hand och just den här klistrade sig fast i mitt medvetande så till den milda grad att den formligen LETAR sig fram till mig den här tiden varje år. Novellen handlar alltså om duktiga flickan och hennes resonemang när jullfällan slår igen, strax efter det att hon föreslagit Prinsen att de tillsammans ska fira julen i Madrid och han försynt undrat: "Jo, men vad gör du med lilla Mamma?" HANS mamma, märk väl.

Några fraser och paragrafer:

"Ändå tog det lång tid innan hon upptäckte själva Julfan i allt det tomteröda. Han visade sig så korta sekunder att varseblivningen svajade. Några hundradelssekunder kunde hon se honom klart. Men ögonblicket efter var han borta och hon trodde att hon misstagit sig.
Dessutom kände hon inte hans namn. Hon hade trott att man kunde tro på tomten. Och på Gud och Naturen. Inte på Julfan. Var kom han ifrån?"

Men kloka flickan skulle snart få lära sig att en jul aldrig kunde göras ogjord. Hon skulle få känna på de obönhörliga lagar som gäller när julfällan slagit igen. Julfans lagar.

§1. En Mor får aldrig sitta ensam på julafton.
§2. Inte en Far heller.
§3. Knappt ens en Bror eller Kusin. Om en Mor/Far/Bror/Kusin sitter ensam på julafton kommer resten av mänskligheten kollektivt att drabbas av Skuld och Ångest.
§4. Detta gäller även om en Mor VILL sitta ensam på julafton. En Mor vet i så fall inte vad hon pratar om.
§5. En Far/Bror/Kusin vet i motsvarande läge heller inte vad de pratar om. Envar av dessa måste återföras till ordningen för julfirande. Detta sker klumpvis.
§6. Annars får alla se på fan.
§7. Nämligen Julfan.

Julterapi? Anybody? Någon som hört talas om julterapi?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gruppterapi? Har du en soffa ledig?

Lady of the Lake sa...

Jodå. Men du får ta den kortare soffan. Jag har ryggskott. Kompletterar ångesten riktigt bra. :-/

CH sa...

Ryggskott! Voi söra rara vad är det som din kropp vill säga dig egentligen? Jo jag har haft ryggskott vid 2 tillfällen och det är ingen fröjd.

Vill du låna min farmors gamla fårskinnsfäll? Den lindrar och fungerar även bra till svart.

Då under den period i livet när jag hade samma problem med ryggen som du har nu så använde jag den också när jag satt igenom långa styrelsemöten. Jo det väckte en viss uppmärksamhet men ingen vågade fråga ...

Lady of the Lake sa...

*skratt* Det vet jag att magmusklerna säger fler sit-ups och mindre pepparkakor. Mindre stress brukar ryggont också betyda, åtminstone för min del.

Lånar gärna din farmors fårskinnsfäll och naturligtvis är det en huvudsak att den passar bra till svart! *ler*