torsdag 27 december 2007

Glädjeflickornas konjakskulor

Julen är över och festen kan börja! Varför inte börja på NY KULA till nyår?

Nu är det bara på det lilla viset, förstår ni, att de här kakaodrypande frestelserna på bilden en gång i tiden fick mig att införskaffa min första flaska konjak och det var den här [damens--->] förtjänst. Till mitt stora förtret försvann receptet någonstans mitt i alla flytt pga ingående av äktenskap, familjetillökning och byte av karriär och... ja, ni förstår säkert.

Men det som göms i snö kommer upp i tö, liten fågel hittar gammalt frö...
OCH här har både ni och jag själv nu receptet:

GLÄDJEFLICKORNAS KONJAKSKULOR
(ja, det ÄR trevligt med glada flickor!)

1 dl grädde (kokas upp)
250 g mörk blockchoklad (smälts i grädden)
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 - 1,5 msk konjak
Resten av ingredienserna rörs ner efter bästa förmåga, blandningen kyls ordentligt och formas därefter till små kulor som rullas i kakao.

Ät. Och glöm inte att tvätta händerna både före och efter.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Ja DE bollarna ska garanterat in i hålet också... ;-)

Lady of the Lake sa...

Yeah! Goodness, gracious, great balls of... ähum... chocolate! :-)

Anonym sa...

Alltså, jag måste säga att jag fortfarande känner mig tveksam. Är du säker på att receptet kommer från mig? Det låter inte alls bekant. Dessutom Glädjeflickornas...?? Jag som är så... vad heter det nu igen... skötsam?

Anonym sa...

Förresten, har du nån slags fyllespärr på kommentarerna? Ordverifieringarna är alltid skitsvåra i just din blogg!

Anonym sa...

Kanske man borde prova.. medan det finns konjak kvar:-).. funderar Guni

Anonym sa...

Hej, Anni, min vän! ;)

Får män också glädjas över ett par kulor i konjak?
Ska laga några. Vill du vara med och baka? =)
KRAM!

Lady of the Lake sa...

Orange

Ja, utan tvekan är receptet från dig! Året var 1994 alt. 1995, platsen en liten högt belägen etta på Skolhusgatan i Vasa och receptet skriven med din handstil som jag känner igen från vykort etc. Själva NAMNET kan säkert diskuteras - var du med den gången några damer i anslutning till en viss skola planerade starta en (vad heter det nu) YTTERST SKÖTSAM strängbandskör...? *flin*

Jo, ordverifieringarna är svåra, men det kan hjälpa ifall man t ex har någon utbildning inom pedagogik och tillagar flera satser konjakskulor innan man slutligen dricker upp det som blir kvar i flaskan. *skratt*

Guni

What can I say - är det en dyr konjak kan man med fördel åtnjuta den direkt ur kupan - jag tror inte kulorna är riktigt lika krävande. :-)

Magnus, min vän

Ja, de här ska du pröva och visst får män vara med! Glatt humör och varmt hjärta så blir de ännu godare! :-)

Fisken Svea sa...

Åhh! Det vattnas redan i munnen! Och vet du vad, nu har jag recept på "lakritskola" med turkisk peppar i! :P Det kommer på min blogg, snart...

Lady of the Lake sa...

Gudars skymning, Svea! Snart vågar jag mig knappt in på din blogg mera! Måste medge att dina peppriga maränger var en smakupplevelse utöver det vanliga... tack för den! :-D

Anonym sa...

Okej jag får väl ge mig! Men nån strängbandskör tror jag aldrig jag fått nån inbjudan till. Men det är väl aldrig för sent... Speciellt inte om den är ytterst skötsam! ;)

Lady of the Lake sa...

Måhända är det för sent för undertecknad... och jag blev aldrig någon bra "glädjeflicka" - mina visor gick redan på den tiden i moll. :-(

Men ytterst skötsam är jag alltid emellanåt när tillfälle ges! ;-)

larsekorre sa...

Var e nötterna !

Lady of the Lake sa...

Det borde väl du OM NÅGON veta, Kurre! ;-D