tisdag 11 mars 2008

yttre rymden / inre rymden

"Det finns så många vägar man gärna vill gå
så många filifjonkor man borde hälsa på
det finns så många saker man inte kan förstå
att somliga är stora och somliga är små
att somt är svart och somt är vitt
och skillnaden på ditt och mitt
på dur och moll och troll och troll
och ja och nej

Jag är ett mumintroll som tror
att världen kanske är

för stor
för mej"
---------------------------------------------------------------------------------
Tove Jansson: "Mumintrollets visa"
---------------------------------------------------------------------------------
Hon visar sig för mig ibland, ungefär vid läggdags, den här lilla rödklädda sjöjungfrun som av någon anledning fastnat på landbacken. Hon plutar med munnen medan ögonen blir allt blankare och eftersom jag just då är den enda vuxna i närheten hon verkligen litar på får hon krypa ner under duntäcket med mig, och täcket kramar oss båda tills vi somnat.
Strax innan tröttheten tagit överhanden och släckt både stjärnor, lanternor, ögon och mun, händer det emellanåt att den inre rymden fylls av ekot från den yttre och då kan du aldrig med säkerhet veta om du är 36 eller bara ett halvt. Världen blir för stor.
---------------------------------------------------------------------------------
Ingen känner ditt eget inre barn på det sätt du själv gör.
Ta väl hand om det.

8 kommentarer:

när det börjar sa...

Omåttligt vackert.

Lady of the Lake sa...

Tack. Gläder mig över att din klangbotten gav gensvar. :-)

Hon som lägger puzzlet sa...

Ljuvligt.

Lady of the Lake sa...

Ja, och viktigt, tror jag. :-)

malakta maja sa...

Tack för dina fina ord! Ord som tränger in.

Lady of the Lake sa...

Tack. Jag tror starkt på att det finns mycket helande i att medvetet uppmärksamma och trösta barnet inom sig. Helande - och kreativitet!

Anonym sa...

Jag är nog ett troll, med ganska lite koll, springer i skogen, träden jag kippar, mellan varven när jag inte mastarna ......!!! :)

Lady of the Lake sa...

Du har då bra kontakt med barnet inom dig, L! *skratt* Ta hand om det/dig!