söndag 16 mars 2008

Huujeedamej

Det är söndag eftermiddag när brödet tar slut och ingen av oss har lust att åka någonstans. Utan att min rationella hjärnhalva hinner avfärda idéen får jag lust att baka bröd - en ingivelse som normalt innebär att alla som känner mig bekymrat lägger sina pannor i djupa veck och frågar hur jag egentligen mår. Faktum är att infallet oroar även mig själv och därför skrider jag omedelbart till verket innan jag hunnit ångra mig. De gånger i mitt liv jag i någon mån lyckats med brödbak är enklast beskrivna med siffran 2, och därför brukar jag i förebyggande syfte impregnera familj och vänner med reklamjinglar som: "Othellos bak är bättre än er frus bak!", "Inget doftar som Nylunds bak!" och sist och slutligen "Rykande färska produkter från [valfri]:s bak!" Allt i syfte att obemärkt och effektivt slingra mig undan eventuella förväntningar.

Nåja, någon gång är det dags att ta tjuren vid hornen och greppa brödkaveln. Here we go:
----------------------------------------------------------------------------------
"Huujeedamej"
(har jag döpt det till, mycket fritt och improviserat efter ett recept på foccacia à la Martha)

2,5 dl ljummet vatten
0,5 paket färskjäst
1,5 dl grovt hackade valnötter
0,5 dl finhackad färsk rosmarin (eller hur, Ann!)
1,5 msk olivolja
1,5 tsk salt
6 dl vetemjöl
2 msk olivolja (till pensling)

Gör som vanligt när du tillreder bröddeg med jäst. 37 celcius vatten för jästen och sedan i med resten. Knåda och låt jäsa under handduk 30 min. Sätt ugnen på 250 (225 ifall du har varmluftsugn).
Läs Kalle Ankas pocket eller blogga i en halvtimme.

Degklumpen på bordet. Dela i tolv bitar som du kavlar ut till ca 1 cm tjocka rundlar. Gaffla till dom lite så att dom lär sig veta hut. Låt jäsa ytterligare 15 min. Be till hushållsguden att dina brön inte blir lika kompakta som mina.

Pensla med olivolja och grädda mitt i ugnen ca 10 min.
----------------------------------------------------------------------------------
Goda blev dom trots att dom ser ut som f-n och antagligen ogillade att jag inledningsvis körde degen i matberedaren. Hantverk kräver handkraft, men det är inte helt omöjligt att jag bakar bröd igen. Det här receptet är dessutom nu idiottestat, alltså har du inga undanflykter att ta till du heller! *flin*

6 kommentarer:

Hon som lägger puzzlet sa...

Det låter som det var ett möjligt recept detdär.. Ska prova vid nästa bakimpuls.. Ibland får man vänta på skovet.. Det första bröden jag bakade för mååånga år sen.. var så skarpt att skulle det ha "ramlat" på någon så kunde de ha svimmat..

Lady of the Lake sa...

Min pappa som normalt bakar den allra läckraste surmjölkskaka brukar med inlevelse berätta om den gången han kastade frisbee med en mindre lyckad variant...

Bakning är kemi medan matlagning är improvisation. Jag hade en mycket duktig lärare i kemi, men jag önskar att han lärt mig mer om hur man bäst behandlar jäst. ;-)

Unknown sa...

Jag må då säga. Pain de Anni.

Och så gardinblogg på kommande.*ler*

Rosmarin kan aldrig vara fel.


bekym, står det i ordverifieringen. *gapskrattar*

Lady of the Lake sa...

"Pain" i alla tänkbara bemärkelser och snart kommer gardinbloggen - cyberrymden håller andan, det är oliiiiidligt spännande! *flin*

Anonym sa...

Kolla bloggen pain de Martin nästa gång du vill baka bröd. Eller helst lite på förhand...! Hans vackra bröd torde tilltala din konstnärliga ådra..

Hälsar en då och då besökare på din vackra blogg

Lady of the Lake sa...

Will do! Tack för tipset och trevligt att ha dig här! :-)