tisdag 14 augusti 2007

Vildhallon

Det råder stiltje i hallonlandet i år. Alternativt är mitt ris för gammalt. Med stor möda fick jag ihop en mängd motsvarande en kaffemugg och detta gör mig oerhört bedrövad, för du kan ta dina jordgubbar och njuta av dem själv, men utan hallon ingen sommar. "Ääääh!" sa min mormor om hallonmaskarna, "Vaa' int pjaso nö - he ir jo bara na liiti tsyti (kött)!". Nu är jag ju inte fullt lika hugad som henne - jag plockar naturligtvis bort alla maskar och kryp jag hittar - och efter det gör det heller inget om hallonen innan förtäring kyls ner eller hettas upp för att vara på den säkra sidan. Men hallon vill jag ha. Vildhallon. Kom inte dragandes med trädgårdsvarianten. Då blir det ingen marängtårta till!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Om du sätter in hallonen i frysen en stund så kryper hallonmaskarna upp till ytan - så är det lättare att plocka bort dem. :-)

Lady of the Lake sa...

Så talar en sann vegetarian - ingen ofrivillig, vådslös köttförtäring där inte! ;-) Tack för tipset! Faktum är att de hallon som växer på vår gård (tja, växt TIDIGARE somrar, tydligen) har varit nästan helt fria från skadeinsekter!

CH sa...

Vildhallon skulle det vara på sommaren i farmors petit chouxer. Dom där bakverken som skulle vara fluffiga men aldrig blev det och som sen fylldes med gräddskum o hallon.

Det var som barn ett äventyr att plocka hallonen. Buskarna var gigantiska och rev både armar och ben blodiga.

Fanns det mask i dom?

Lady of the Lake sa...

Nej, naturligtvis inte. Dom hade farmor plockat bort på förhand - redan innan du ens begav dig in i hallonsnåren. *leeer*