söndag 19 augusti 2007

Skärmar

Den sommaren för länge sedan när himlen rämnat en första gång, och jag satt där i den alltför heta betongettan, gav mig slumpen denna lilla bok i min hand. Inte visste jag då att den skulle komma att ge mig igenkännandets tröst under månvarv och solvarv, flera år framåt. Hon är lite knepig Margareta, Ekström i efternam, och inte bara lite cynisk. Cynisk, men med värme, kan man vara det? Diktsamlingen heter "Skärmar" och utgavs på Bonniers 1990.

Valet för dagen är:

HÖGTRYCK, LÅGTRYCK

Högtryck, lågtryck
lika gärna glad
som ledsen
Vad tjänar det ena till
och det andra?
Jag är ett piano
som flyttkarlarna
lämnat ute på trottoaren
Haglet spelar på mig
Solskenet stämmer om mig
I min blanka svärta
speglas moln som driver
och ansikten
förbigående
Under lacket
längtar mitt trä
hem till skogen

2 kommentarer:

Unknown sa...

Uuff, den va fy fan så bra..

Lady of the Lake sa...

Jepp. Inte lätt när ens trä längtar hem till skogen. Skaffa boken, vetja! Tror du skulle gilla i synnerhet hennes aforismer.