söndag 6 april 2008

Feather

klicka på bilden för större version/click the photo for enlarged version
---------------------------------------------------------------------------------
Ni som följt min blogg sedan jag startade i juni vet att rallaros är något jag förknippar med min barndoms somrar. Jag längtar verkligen efter sommar nu och därför plockade jag fram lite bilder från den förra. Här kan ni se rallarros i en något annorlunda tappning, d v s detaljer från en utblommad sådan. Nästan lika vacker som när den en gång prunkade i [purpur], eller hur?
---------------------------------------------------------------------------------
The ones of You who have followed my blog since I started in June know by now that epilobium angustifolium is the flower I most associate with the summers of my childhood. At the moment I really long for summer to arrive and so I picked out a couple of images from the last one. Above You can see epilobium angustifolium in a slightly different form, in other words: details from an ageing flower. Almost as beautiful as when it was sparkling in [purpure], isn't it?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, det spännande och vackra bilder.

Även jag förknippar "röhandska" som de heter på dialekt till barndomen. Det fanns massvis av dem i ett gammalt grustag bakom vår tomt i Jakobstad och det lyste lila överallt på sensommaren. Men mest minns jag kanske den behagliga känslan i handen när man drog den uppför stammen och blomfröna bildade liksom en liten hög ovanpå den knytna näven. Jag gör det omedvetet? ännu idag när jag stöter på dem på sommaren.

Vi har en hel del på vår tomt i Larsmo. Där kämpar de om livsutrymmet med brännässlorna - jag hoppas dom vinner.

Anonym sa...

Eller hur!

Tolkningsmöjligheterna är oändliga men det viktigaste är ju sist och slutligen hur du själv tolkar signalerna eller hur.

Syster Yster. Jag är trött så kom och håll mig i handen.

.. and for all english speaking readers. Words and images are connected. What we see on the internet is what we get. Cheers.

Lady of the Lake sa...

Oppi

Då vet du också hur otroligt vackert det är när det blåser och purpurhaven böljar för vinden! Min morfars syster som följde mig nästan överallt när jag var liten kallade "röhanska" för purpurvantar - tror så här i efterhand att hon skapade unika namn på de flesta blommor bara för att glädja lillungen. :-)

Ch

Låt oss vara äkta, min älskade vän, bland alla kopior och plagiat. Annat orkar vi ändå inte.

Jag är med dig hela tiden, och det vet du! *ler*

... and for all english speaking readers. Christian is one of my dearest friends and the one to know all my secrets. Not that there are any. ;-)

larsekorre sa...

Wow ! Måste nu i helgen se om jag kan fånga någon spirande vår ute i vår skärgård (Kanske bada jag är ju rätt sällik ....)

Lady of the Lake sa...

Fånga våren? I den nordiska skärgården? Får nog vänta en månad minst, tror jag. Kika in hos René (blogroll) istället och beundra våren i Österrike! :-)

Anonym sa...

This is lovely...all stages of flowers are beautiful aren't they! Transitions of energy! :)

Summer is coming love!

Anonym sa...

Kalhyggen, med stenar och, javisst, rallarrosor, förknippar jag med österbotten och somrarna som barn. Härligt att se! Och fina bilder!

Lady of the Lake sa...

Gypsy-Heart

What have I done to deserve all this loving energy You bring?!? (... and that goes for the rest of You visitors too!)

I can really feel it though, and I'm filled with gratitude! Love You all!
Yes. Summer IS coming.

Happiness

Tack! :-)
Den rosa/lila nyansen på rallarrosor är en sådan ljuvlig kontrast till våra gröna skogar - utöver den tröst de utgör när de barmhärtigt nog är med de första växter att täcka kalhyggen och tråkiga dikesrenar! Förra sommaren inramades de knallgula rypsfälten här i omgivningen av långsträckta slingor rallarros och det blev ett färgspektakel utan like. Härligt!

Anonym sa...

These images are so beautiful!

Lady of the Lake sa...

Thank You, Kalliope! Ageing flowers are so easy to just walk by without ever really noticing - makes You think about what else You might have missed out on while hurrying through life in search for new sensations...