onsdag 16 juli 2008

Instruction

Instruktion för flygrädda - Margareta Ekström 1990

För att man skall kunna flyga
måste skalet klyvas
och den ömtåliga kroppen blottas

För att man skall kunna flyga
måste man högst upp på strået
också om det böjer sig
och svindeln kommer

För att man skall kunna flyga
måste modet vara
något större än rädslan
och en gynnsam vind råda

--------------------------------------------------------------------------

Instructions for those afraid of flying

In order to fly
one's shell has to split
and the fragile body must be exposed

In order to fly
one must go to the top of the straw
even if it bows
and dizziness appear

In order to fly
courage must be
slightly stronger than fear
and a favourable wind must prevail

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ahaaa... Du har gått med i SFP!!! :)

P.S. Det här var den klurigaste bokstavskombinationen hittills. Jag läser det till att m o. v står efter varandra. Men när jag tittat på det en stund, kunde det lika gärna vara n o. w. På samma sätt som en sån där psykologisk bild som ändrar när man stirrar på den. Ok, om jag inte skriver någå mera, så gick den igenom :)

*15 sekunder senare* NÄ! Det var alltså fel! Det som syndes efter lite stirr var tydligen det rätta. Nu är det en ny kombination som ser lättare ut :)

Anonym sa...

I love all of your latest posts..your images and your words. You touch hearts Anni..your energy here is one of light.

Did I tell you that I am VERY fond of thistles? I have them in some of my work. I cut them and bring them in before the road crews here mow them down (considered weeds...who defines a weed?) When they are dry they go into my potpourri. I've had them in my work, and I plan to use them as a subject again soon.

Thanks for sharing your world!

Energies of light and peace of heart to you!

Lady of the Lake sa...

Tomas

*skratt* Njaeee, inför förra riksdagsvalet sympatiserade jag helt öppet med nyckelpigepartiet, men någon tillhörighet kan man nog inte tala om! Jag gillar ju skrottar och nyckelpigor är söta - det tyckte till och med Strindberg som kallade sin fru Frida GULLHÖNA (annat namn för nyckelpiga).

Jag har fått klagomål angående mina ordverifieringar förr! Men man behöver åtmonstone inte kunna räkna. ;-)

Gypsy-Heart

Thank You, dear cybersister, for Your encouraging words!
I love thistles too, and their colour in particular. When I was little I used to spend a lot of time with my grandfathers sister Irene, and she had this habit of making up her own names for the different spieces of wild flowers growing in our region - thistles she called "painters brushes" and I even used them to paint WITH from time to time! - AND only YESTERDAY evening I made a softpastel with thistels! Funny how the universe works. I might blog the painting later. :-)

Love and light to YOU!

Unknown sa...

Truly wonderful photography. I especially like the third picture in the set...solitude of our delightful insect on the single bofy of grass. The conposition of that picture is just inspiring. Thank you.

Lady of the Lake sa...

Thank YOU, Pip!

I like that image too - even if it's not clear wether the ladybird really is moving downwards prefering the safe shadows of the vegetation on the ground, just hesitating for a second or simply looking back to recall what has happened during her journey so far. ;-)
My very personal favourite is the first image though, since the perspective of the shell almost forms a heart.

Anonym sa...

Åh, så fina... Och orden, ännu mera kraft till bilderna! :) Tack!

Lady of the Lake sa...

Ja, visst är de vackra! Jag är nästan sjukt svag för nyckelpigor och minns en sommar vid Storsand i Munsala när hela strandkanten var så full av miljontals röda kryp att jag aldrig sett något liknande. Tyvärr var det före mobiltelefonkamerornas tid och jag måste säga att jag än idag ångrar att jag inte då informerade dagspressen.
Margareta Ekströms diktsamling "Skärmar" där den här texten ingår har varit en storfavorit sedan den gavs ut 1990. Det sätt hon använder naturen för att beskriva känslostämningar och självbilder är helt fantastiskt!

Anonym sa...

Så skimrande var aldrig havet

*iiiiiiii*

Tack för en mycket trevlig kväll och jag ser med absolut spänning fram emot att få se bildresultatet

Så du tycker att jag blivit Muminifierad

*FLiN*

Lady of the Lake sa...

*iiiiiiiiiiii*

Snart kommer bilderna på havet. Bilderna där DU figurerar finns redan i detta nu också att tillgå på din gmail.

Ja, bättre muminifierad än mumifierad - med hänvisning till redan tidigare anammad filifjonk-filosofi gällande katastroftänkande. ;-)

Jag har fortfarande sand i skorna och jag vill inte hälla bort den!