torsdag 10 juli 2008

Bärpaj utan skrottar

"Du bloggar ju bara skrottar!" säger man till mig numera. Jo, det gör jag för jag gillar ju skrottar. Men för att få lite omväxling kan jag ju blogga ett recept också. Alltid lurar det någon till att tro att jag är huslig. *flin*

Bärpaj
(den på fotot är drottningvarianten)

Först av allt: Kolla att du har vaniljsås eller vaniljglass hemma så att du slipper samma besvikelse som mig.
Sätt på ugnen: 175-200 c
Plocka fram följande saker ur dina prydliga skåp och välfyllda kylskåp:

2dl vetemjöl
1dl strösocker
1tsk bakpulver
ca 100 gr smör el margarin (smält)
---> rörs ihop till en lite gryning men smidig massa som trycks ut i en pajform modell normalstor. Använd fingrarna, men har du jagat småkryp i trädgården strax innan kan du tvätta händerna först.

Fyll pajskalet med färska eller upptinade bär - hallon och/eller blåbär passar bra... eller körsbär om du har tillgång till det, din lyckans ost...

ca 1/2 liter bär går det åt och läs nu noga:
1. Känns bären sura tillsätter du socker (plus vaniljsocker om du gillar) efter smak och samvete.
2. Känns bären plaskiga blandar du ner ett par msk potatismjöl eller maizena.
3. Känns bären stenhårda har du glömt att ta ut dem ur frysen i tillräckligt god tid.

Grädda mitt i ugnen ca 2o-30 minuter (pajskalet ska bli gyllenbrunt) och fast det är jobbigt råder jag dig att låta pajen svalna åtminstone en liten aning innan du glufsar i dig den. Ljummen, ska den vara. Och så på med vaniljsåsen eller glassen. Ät snabbt så att du hinner få något innan övriga aspiranter gjort slut på härligheten!
-------------------------------------------------------------------------------
I beg of You, dear english speaking/reading friends, to forgive me. When I wanted to translate this recipe I tried to do it with "google translate" 'cause I found it a little too difficult for my own limited skills. NEVER again will I make such an attempt, though - that's how ridiculous the outcome was! It did not make sense! Well, at least I had a good laugh... ;-)

Inga kommentarer: