måndag 18 februari 2008

"jävligt irriterande"

Det har stormat i den virtuella ankdammen och eftersom jag hade fräckheten att lägga mig i diskussionen har en del svallvågor inkommit per mail. Utan att avslöja någon avsändare tänkte jag ändå öppna upp diskussionen även för andra tyckare och tänkare genom att återge en liten del av frågeställningarna här. Personen som skriver undrar över följande saker:

1. "Vem tror du egentligen att du är som lägger dig i Bloggen.fi:s förändring när du själv har din blogg på annat ställe?"

2. "Om du tycker så illa om registreringen varför har du själv registrerat dig då, och om det är så viktigt för dig att vara anonym varför lämnar du varje gång ut din URL???"

3. "Jag tycker inte heller att din blogg är någon riktig blogg när kommentarena inte syns direkt. Varför har du det så, vad är det egentligen du försöker dölja? Hur stor % av dina kommentarer tar du bort innan du visar dom? Säkert ganska stor %!!!"

Skribenten avslutar med att signera mailet:
"En som tycker att du är jävligt irriterande"
------------------------------------------------------------------------------
Här följer mitt svar till dig som tycker att jag är jävligt irriterande och alla andra som eventuellt undrat:
------------------------------------------------------------------------------

1. Hej, jag tror att jag är Anni med rätt till en egen åsikt. Jag anser också att de som kommenterar bloggar bör värdesättas lika mycket som de som själva bloggar. Många av mina vänner finns på Bloggen.fi, jag vistas ofta på deras bloggar och jag har själv tidigare haft en blogg där. Jag förstår att man behöver åtgärda spamproblematiken, men tror att andra lösningar hade kunnat fungera bättre.
Efter att ha registrerat mig som kommentator anser jag mig med ÄNNU större legitimitet än tidigare ha rätt att lägga mig i diskussionerna kring "vår" blogg.

2. Nej, för MIG är det inte viktigt att vara anonym, men jag vill att de som behöver få vara det för att våga uttrycka sin åsikt/sina tankar ska ha en möjlighet därtill. Inte alla anonyma kommentarer är illvilliga påhopp!

3. Jag införde kommentargranskingen på Lady of the Lake av två skäl: a) för att lättare observera inkomna kommentarer, b) för att skydda inte i första hand mig själv utan personer i min omgivning (i undantagsfall också de personer som själva kommenterar!), MEN jag hade INTE velat att bloggportalen skulle ha tvingat någon att först registrera sig per telefon.

Under det att Lady of the Lake-bloggen existerat har jag exkluderat en enda kommentar (pga av språkbruk/påhopp), en gång raderat en kommentar för att jag tog bort hela inlägget och kanske har jag också helt omedvetet missat någons kommentar vid något tillfälle. Det kan jag i så fall bara beklaga!

Tack för ditt mail och dina synpunkter!
-------------------------------------------------------------------------------

Jag uppskattar ALLA era kommentarer mycket, och mer än ni tror uppskattar jag också Er uthållighet - nej, mitt kommentarssystem är inte det smidigaste, men det är ett system där vem som helst rättframt, anonymt och utan att först registrera sig kan lämna sitt bidrag! För att vara lite mindre irriterande och mer tillmötesgående ska jag underlätta för er en aning och tar därför nu bort kommentargranskningen.

Blir min blogg en RIKTIG blogg då? ;-)

17 kommentarer:

Anonym sa...

*Suckar*

Är du på väg hitåt på onsdag förresten?

Hon som lägger puzzlet sa...

Oj. Allt möjligt!

- Det tycks vara någon med överkänsliga spröten som känner sig litet "prickad" av våra åsikter..

Precis såsom du skrivit här - så funderar jag också. Det fina med Blogger är ju att man själv får välja just detta OM man vill ta emot kommentarer och på vilket sätt. Detta med att SJÄLV välja.. är den frihet som just nu saknas på Bloggen.fi.

- Det hade verkligen varit möjligt att utveckla dessa lösningar på Bloggen.fi också.. Och är det alltjämt..

Och det känns litet som om att bara för att några få politiker (men annars ganska härdiga) fått några nyp av någon speciell fräsig anka - som kanske tycker om att nypas.. - -försöker NÅN skydda nån.. Undrar om man skyddat den lilla mer värnlösa ankan lika bra - om den skulle ha drabbats.. Tror nog inte det.

Att orsakerna skulle ha att göra med spam enbart, DET betvivlar jag starkt.

- De individuella bloggarnas egen arkiveringsmöjlighet och bloggens design, är också en sak jag tycker att man försummat. Liksom möjligheterna till färgsättningen..


Därför valde också jag en ny adress för mig. Och jag känner mig inte hindrad att ha kvar min gamla blogg på Bloggen.fi.. Men jag tror att jag mer sällan kommer att kommentera. Dendär spontana glädjen försvann..

Uppskattar din blogg och som sagt.. jag uppskattade ju din förra blogg också på Bloggen fi.. Det finns något bortom språket.. bortom färgerna och sången..

Anonym sa...

Jag uppskattar verkligen ditt "jävligt irriterande" sätt och hoppas att du fortsätter på samma linje =)

Anonym sa...

En person som anstränger sig men väljer att anonymt skriva en så lång text samt kallar dig "jävligt irriterande" borde börja syna sig själv i sömmarna. Läser Du anonyma detta så uppmanar jag dig att söka professionell hjälp för din tillvaro måste vara rent ut sagt jävlig.

Vad gäller bloggen.fi så publicerade jag öppet min kritik där och bemöttes med ett svar av moderatorn som löd "bloggen.fi är och har hela tiden varit en gratis (bortsett från den lilla avgiften för registrerings-smset) tjänst".

Vad nu det har med min kritik att göra. Hade jag inte fått kritisera om man tagit betalt för medlemskapet eller. Då jag bad om ett förtydligande valde moderatorn att lämna utrymmet för svaret blankt.

Bloggen.fi är och förblir samma scen för navelskåderi tills dess att HSS Media förstår att anställa en moderator som inser vikten av skillnaden mellan det sakliga och det personliga i sin yrkesutövning. Som representant för ett företag kan man inte blanda ihop det företagsmässiga och sakligt objektiva med sin egna personliga agenda. Den hör då mera hemma på en egen blogg som jag inte anser att moderatorn i det här sammanhanget längre skall ha eftersom gränsdragningen tills nu varit ytterst såsig och därför förvirrande. Personen skall inte heller använda sin position som moderator till att framföra sina personliga åsikter.

HSS media hade möjligheten till och en fin början på en fantastisk finlandsvensk smältdegel där en otrolig variation av människor samlades och uttryckte sin mening. Jag såg en enorm potential och tackar initiativtagaren för det. Vad som händer nu är att bloggen.fi stampar på stället och börjar krympa vilket är synd. Det krävs stora omställningar för att vändaden negativa trenden och då talar jag inte om en fördyrande teknisk utveckling. Jag tror också att HSS media som företag kan väldigt mycket mer än det som nu presteras.

För min del så är det här ärendet väldigt mycket slutdiskuterat i och med den här kommentaren.

Anonym sa...

Jag gillar det här system som finns här trots att jag kan se fel på bokstäverna som ska skrivas, vill säga att jag slänger om dem men nog har alla mina kommentarer kommit med hittils och jag gillar inte bloggen.fi:s att hantera spam-grejen, nej verkligen inte! Ja, svaren man får när man frågar något där så är ungefär som när barnen kom hem och ville ha något: alla andra...

Anonym sa...

Hej Lady Lake har inte kommenterar förr här, nog läst och sett dina vackra bilder. Jag vill bara säga att ditt ifrågasättande av de nya reglerna på bloggen.fi var helt magnifikt, det satte ju helt stopp på moderatorns enkelriktade substanslösa tjafs. Bravo.
Jag misstänker att registreringsgrejen med telefon nummer har andra grunder än att stoppa spam. Annars hade det ju varit mycket enkelt for HSS Media att introducera ett liknande system som 99,9 procent av alla andra bloggportaler, förutom då Expressens bloggportal som inte heller är populär på grund av registreringen. Men inte ens där behövs mobiltelefonnummern!
Bloggen.fi var en underbar smältdegel av svenskfinland. Den kändes fräsch och fri och lättillgänglig trots att den var tekniskt undermålig. Nu känns det som om de stora grabbarna har vandrat in, sett en möjlighet att rida på vågen, kontrollera och vara besserwissare...Har definivt märkt av en viss luften har gått ur ballongen mentalitet efter reg tvånget. Synd. A missed opportunity.

tapZa sa...

Ojdå, vad ska man säga. Tror Christian redan sa det jag tänkte. Och som jag skrev på bloggen.fi/nu så tror jag inte motiven för detta registreringstvång är exakt dom man låtit förstå. Förbannat oproffessionellt, och visst är det synd att det är så.

Lady of the Lake sa...

Katarina

Nej, tyvärr är jag ju inte det, men vi ses en annan gång! :-)

Hon som lägger puzzlet

Ja, med tanke på att det i första hand är bloggarna själva som ansvarar för det som publiceras på respektive blogg (även kommentarerna) är det ganska märkligt att Bloggen.fi:s administration hellre väljer den lösning man valt nu än att erbjuda registrade BLOGGARE fler möjligheter att kontrollera/ ansvara för hur/när man väljer att publicera inkomna kommentarer. Det hade ju även delvis kunna lösa problematiken för enskilda, mer utsatta bloggare.

Anonym

Tack, jag fortsätter! :-)

Ch

Ja, jag tror att det moment som irriterat folk mest (men som få kunnat sätta fingret på) är att HSS Media inte förvarnade om förändringen i tid, och att många nu upplever bloggens administeration som opålitlig och nonchalant. Att känna att man inte får gehör/förståelse för sina frågor eller besvikelse kan ibland vara väldigt avgörande för den fortsatta trivseln - även i den virtuella världen.

Kajsa

... som redan konstaterat strax här ovanför tror jag att många hade önskat sig en utförligare förklaring kring införandet av kommentatorregistreringen, och f f a tror jag att det hade funnits smidigare lösningar eller ÅTMINSTONE smidigare tillvägagångssätt att presentera/implementera den lösning HSS Media nu valt.

Lycka till med krumelurbokstäverna i framtiden, Kajsa! ;-)

Nina

Förutom att många av mina kära cybervänner finns på Bloggen.fi och det var den främsta orsaken till att jag registrerade mig som kommentator, reagerade jag också mycket negativt på det faktum att de kommentatorer som allra mest ogillar en registrering mer eller mindre automatiskt exkluderas från diskussionen för att de då först tvingas registrera(!) sig eller kontakta HSS Media direkt.

Vi får komma ihåg att inte alla anonyma kommantatorer ägnar sig åt illvilliga påhopp (och viss kritik bör man kunna ta!) och därför är det är det verkligt synd att de personer som i skydd av anonymiteten bättre vågat stötta och uppmuntra varandra kanske inte längre känner samma frimodighet.

Jag upplever det även som beklagansvärt att HSS valt en förmyndarattityd framför att aktivt uppmuntra varje enkild bloggare till att ta sitt eget ansvar som publicist, men då måste man också kunna föregå med gott exempel.

Tapza

Ja, vad finns där egenligen att tillägga?

TACK TILL ER ALLA FÖR ERA KOMMENTARER!

Anonym sa...

väl skrivet anni!!!!!!oes

Lady of the Lake sa...

Tack, -S-! Idag har nog dessutom den österbottniska dagspressen gjort sitt förtydligande över orsaken till pådraget och därmed är det också fullt förståeligt, MEN jag hävdar fortsättningsvis att det hade funnits smidigare lösningar.

Och VARFÖR kräver man ett mer etiskt riktigt beteende av kommentatorerna än av bloggarna själva? På vissa håll inom Bloggen.fi pågår smutskastningen fortfarande för fullt, med bloggaren själv i främsta ledet. Har man helt enkelt börjat i "fel ända"?

larsekorre sa...

Vet inget om era problem med diverse bloggar men kan bara säga att : LOL är bra ! Christian har rätt som vanligt ! Man kan faktiskt strunta i en blogg (eller person) som man tycker är irriterande men en del tycks leva på att irritera sig ...suck!
Du har en riktig blogg och om du vill ha kommentatorskontroll är det din sak !

Lady of the Lake sa...

Tack Lasse!

... och nej, jag tvekar inte för en sekund att återinstallera kommentarskontrollen om det visar sig att den behövs. :-)

Det är troligtvis den här företeelsen http://vasabladet.fi/story.aspx?storyID=15673 som fått den virtuella ankdammen i gungning och många anser nu att de åtgärder som Bloggen.fi:s upprätthållare HSS Media tagit till inte är ändamålsenliga och straffar oskyldiga kommentatörer mer än förövarna. Det, plus att informationen även till bloggarna själva varit bristfällig och uppfattats som nonchalant.

Lady of the Lake sa...

TACK OCKSÅ TILL ER SOM KOMMENTERAT DET HÄR INLÄGGET PER MAIL! Jag är glad över att så många velat dela med sig av sina åsikter, verkliga tankeställare och uppmuntran.

Anonym sa...

Vilka gungningar och efterdyningar! Å andra sidan hade jag på något sätt tänkt att det skulle bli ännu mer diskussion, dock inte på enskilda bloggar (och definitivt inte på grund av någon skulle få sådana mejl som du fått). Å andra sidan är det svårt att föra en diskussion om motparten svarar fåordigt och med ofta irrelevanta svar...

Mycket har redan blivit sagt av andra kommentarer. Det mesta har blivit sagt. Samtidigt fick det mig att tänka på några andra saker, som på sätt och vis är relaterat.

När jag började publicera min dagbok på nätet 1998 var allt annorlunda på många sätt. Ännu under sommaren 2006, när jag ännu inte börjat blogga på bloggen.fi, men forskat några år om bloggandet var det annorlunda. Det är väl egentligen just bloggen.fi som är annorlunda i sig. Ankdamm i ankdamm.

Har länge haft lust att skriva en vetenskaplig artikel där jag skulle jämföra bloggen.fi med andra blogportaler. Kunde vara väldigt intressant. Å andra sidan är risken stor att skalpandet i ankdammen skulle bli enorm. Eller är det just det skvalpet som behövs? Ett framtida projekt.

Och här ska jag sluta kommentaren. Kunde säkert ha blivit kortare och mera koncentrerat. Måste tänka lite till.

Lady of the Lake sa...

Tack för din kommentar! Med stort intresse skulle jag läsa en vetenskaplig artikel gällande bloggandet i ankdammen, och klarar du av att det säkerligen skulle skvalpa mest kring dig själv vore det nog enbart nyttiga reflektioner för resten av oss. :-)

Anonym sa...

Håller med ch helt. Dessutom tycker jag att du "tycker" alldeles fruktansvärt bra och sakligt när du är ute och tycker ;) "Tycker" man inte med påhopp på andra har jag svårt att förstå att man kan anses som jävligt irriterande. Annat än för jante då. Men honom känns vi inte vid!!! Inte Janta heller!!! Go girl!

Lady of the Lake sa...

Tack, Kat!

Kanske det är just det som är så irriterande, att sakliga kommentarer är svårare att avfärda som strunt?

Nej, jante ska man akta sig för - han har inget att göra med vare sig sund självkänsla eller sund självkritik. :-)

Sköt om dig!