onsdag 20 februari 2008

Garlic and rosemary

Mitt allra hjärligaste tack till [ANN--->] som häromdagen gjorde min make till en mycket lycklig man genom att göra hans fru till en bättre kock!

"Tvätta några potatisar, skala inte. Skär i rätt stora bitar tillsammans med rödlök, morötter (dom fungerar bäst skalade), fänkål om man gillar och massor av hela oskalade vitlöksklyftor. Salt, peppar, finhackad rosmarin och olivolja över hela slurven. In i 225°."

Jag förödmjukade (min käre faders uttryck!) potatisklyftorna i micron (full effekt, under lock, liten skvätt vatten, 5 min) innan jag satte in dem i ugnen, bytte ut fänkålen mot paprika och körde allt på 175° istället (gillar konsistensen bättre då) ...

... men det var VITLÖKSKLYFTORNA som gjorde SUCCÉ!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Detdär lät gott!!!Har tom ingredienser tror jag!?

Unknown sa...

*leeeeeeeeeeeeeeeeeeer stort*

För varje gång jag smäller ihop något liknande, får jag ösa på med mer och mer vitlök. Dom har en strykande åtgång bland både vuxna och barn.

Lady of the Lake sa...

Mysis

Det ÄR jättegott och fungerar säkert hur bra som helst enligt "man-tager-vad-man-haver"-principen! Aubergine, batat, shalottenlök... :-)

Ann

Tack än en gång - och som du säkert förstår pryder nu hela två stycken krukor rosmarin (från en välbekant varuhuskedja) fönstret närmast köksbänken... Varje gång jag går förbi är jag bara TVUNGEN att lätt föra handen över dem för att sprida väldoften! *njuter*

larsekorre sa...

Å här sitter man med en bit Malaxlimpa från januari och saliven rinner nedför hakan....uhu uhu... (har ätit det, gott med alla sorters rotfrukter !)

Lady of the Lake sa...

... och en annan bor på armlängds avstånd från bageriet, men föredrar just nu surskorpor. Har du ingen potatis hemma, Lasse? Och lite olivolja? Och lite vitlök? Och någon liten örtkvist...? *flin*