söndag 28 oktober 2007

Veckans gåta

Förärades en intressant liten frågeställning av Squirrologen häromveckan och den fick mina mentala skruvar att bågna och hjärnmotoriken att halta - nu får NI försöka! C'mon, var inte blyga nu! Klura ut eller gissa på - kommentarsmanövreringen borde ni kunna vid det här laget... (fast Squirre själv får allt le vackert, men ack så tyst!)

Du sitter bakom ratten i en bil och håller en konstant hastighet. På din vänstra sida har du en avgrund. På din högra sida har du en brandbil och den håller samma hastighet som du. Framför dig springer en gris, som är större än din bil. En helikopter förföljer dig i markhöjd bakom bilen. Både helikoptern och grisen håller samma hastighet som du. Hur ska du göra för att ta dig därifrån?

13 kommentarer:

larsekorre sa...

Fröken,fröken ja kan ja kan ja kan ! (Tack för förtroendet: "Le vackert " mitt leende är en korsning mellan Billy Idol och en Vithaj !)

Anonym sa...

det som stör mig är att grisen är större än bilen och att jag inte vet varför! :(

Unknown sa...

Så stora grisar finns inte här... Men troligtvis är bilen utrustad värrre än både Kit - Night Rider, remember? - och bilen Bond kör, så jag fäller ut vingarna och flyger iväg. Hasta la vista.

Lady of the Lake sa...

Vi VET att du kan Lasse! Keep smiling! :-)

Tja-a, Camilla, det är aldrig lätt när det är svårt. ;-)

Bra försök, Ann, det KUNDE ha varit så... men jag får nog säga som Brasse i "Fem myror är fler än fyra elefanter": feeel, feel, feeel... ;-)

Kom igen nu! Fler gissningar! :-) Ch, Nanna, Anca, Ivar, Happiness, Tomas, Tankie, Nisse m fl... everybody! Var ÄR ni, alltså?!

Anonym sa...

Kör vidare, passerar brandbilen som är på väg åt motsatt håll. Kör om grisen som krockar med helikoptern ... Kör vidare.

Eller så är jag helt ute och cyklar

nanna sa...

Som den snälla flicka man är lyder man uppmaningar...

Om brandbilen är på väg åt motsats håll som katarina påstår är det väl bara att göra som hon säger men då betyder det väl också att jag kör i stor-britannien eller annat land med vänstertrafik, eller så kör jag på fel sida av vägen..(förutsatt att jag inte kör på motorväg förstås).
tror det bästa är att vakna upp och inse att grisar inte är större än bilar och att jag sällan är förföljd av en helikopter (tack och lov!) och att jag kanske borde gå i terapi..

Lady of the Lake sa...

Inget fel på slutledningsförmågan hos er två, Katarina och Nanna! Det sägs ju faktiskt att kvinnor är duktiga på att avläsa omgivningens intensioner, och av allt att döma är det så... men nej, vi är inte i Storbritannien och och brandbilen är på väg åt samma håll som du själv. Fler teorier, folks? Kan ju erkänna att den enda jag själv kunde klämma fram var "att sluta supa på fastande mage"... Den var också fel. :-)

Anonym sa...

kanske dom är på en karusell .. men avgrunden stämmer väl inte in då....i dont know

Lady of the Lake sa...

Där satt den! Gratulerar, och hoppas att din egen skarpa hjärna är belöning nog! (bonusturerna i karusellen är avverkade för i år, grisen frös om klövarna och då hjälper inte ens Plussakort U know!) ;-)

Anonym sa...

Blev mitt svar censurerat, eller kom det aldrig fram! :)

Lady of the Lake sa...

Oj, Blyertsvännen! Ditt svar kom faktiskt aldrig fram och nu har jag t o m dubbelcheckat! Fast du får gärna delge oss det nu om du vill...? :-)

Florence sa...

Funderar på att bromsa. Helikopterföraren har livet kärt, ser bromsljusen tändas, och lyfter från marken.
Sen är frågan om jag ska fly i bilen, som Bond i "From Russia With Love", men jag får hursomhelst stopp på dödläget.

Lady of the Lake sa...

Ytterligare en dam med skinn på näsan och god kausalteoretisk förmåga! *ler* Hur gillade du den alternativa lösningen att helt enkelt kliva av barnens karusell? ;-)