torsdag 10 januari 2008

Trädsjuka och häxkvastar

Jag är väldigt fascinerad av sk häxkvastar eller vindbon som de ibland också kallas. Vinterbjörkar med sina kala grenar gör att de tydligare avtecknar sig mot himlen och endera dagen måste jag naturligtvis ut på fotojakt efter just häxkvastar. Träd överhuvudtaget är ganska coola vintertid och istället för att förbanna tråkigheter i kulör kan man med fördel passa på att studera intressanta siluetter.

Men innan jag på allvar börjar låta som naturväktarna låter jag Bo Setterlind föra ordet ett tag - rätt humoristisk ramsa om man dristar sig till att visualisera...

TRÄDSJUKA

På månen kan du lätt
få trädsjuka i ett.
Symptomen fåglar är,
vid dina ord de fäst sig där
och prövar dina öron.
Därvid tittar en rot fram
under nageln
på din stortå, och då
är det bäst att kvickt söka bot,
innan foten slår rot.

--------------------------------------------------------------------
Jo, jag återkommer angående kvastarna!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Din blogg är så himla mysig!
Den har ett kall som man drar sig till: Man vill hela tiden se, vad kommer Anni att filosofiera kring nästa gång? Nyfilosofi, finns det sånt ord?
Du är en fantastisk människa att fått lära känna! Sällan har jag mött en liknande kvinna med en glöd, liknande smältstål i Outokumpu metallindustri.
Fortsätt blogga, Anni! Jag besöker dig igen, och skriver några kråkfötter.

PS: Coolt att kalla mej M!
M som i Magnus, M som i maskulin, M som i soMMar... :D

Lady of the Lake sa...

Magnus, Magnus, nu överdriver du allt! *gapskratt*
Inte varje dag man blir jämförd med Outokumpu...

M, L, S och allsköns förkortningar... latmasken äter upp bokstäver för mig ibland. :-)

Anonym sa...

Ha en skön helg ladyn!

Lady of the Lake sa...

Tack, du med, Kat! Vi skrivs. :-)

larsekorre sa...

Hmmm kan instämma med Magnus men det har varit mycket övernaturligt på sistone, va ere som händer ijejntligen ? Och jag fick veta för ett tag sen att en riktig man gillar att skotta snö ! Vad skall vi göra nu då med denna växthuseffekt ?

Lady of the Lake sa...

Nu, Lasse, måste du förstå att du har med en finländsk kvinna att göra och i puukkons och perkelens land gör man bäst i att inte allför ingående analysera vad som kännetecknar en riktig karl... i värsta fall kan han få för sig att vägra snöskottning och vad gör jag då ifall eländet plötsligt börjar vräka ner!? ;-D

Ja, vad ska vi göra med växthuseffekten?

larsekorre sa...

Call me! Jag kommer skuttande som en......För jag s-ter ijejntligen vad som manligt men jag gillar att skotta snö, för mig terapi !

Lady of the Lake sa...

*flin* Jag ska be till vädergudarna... muahahaa!... du vet inte vad du lovat nu... OSKYDDAT NORRLÄGE MED LÅÅÅÅÅNG INFART!

Luontopolkublogi - Naturstigsbloggen sa...

På tal om häxkvastar, det är snart, eller inom kort, Påsk. Då sägs det att påskhäxor åker till Blåkulla, eller Grankulla, eller vad det nu heter.
Ack, dom häxor vars kvastar fastnade i träden på vägen (lät lite Ta G Danielsson det sista (eller allitteration))...

Trevlig helg, vännen!

Förresten: Varför dessa konstiga ordverifieringar... Hemligt språk? Likt som i Mästerdetektiven Blomqvist. T.ex. Loladody ofof totohohe lolakoke

Lady of the Lake sa...

Ordverifieringarna funkar som intelligenstest och fyllespärr. De är synnerligen effektiva, men även väldigt avslöjande: ni är inte många som lyckas kommentera trots att jag vet att det är betydligt fler som läser! ;-)
Nej, honestly now, jag slipper spam. Det är orsaken. :-)

Ha en trevlig helg, M!

Min kvast heter Corolla och fastnar oftare i hastighetskontroller än i träd.