söndag 29 juni 2008

sluten sfär / closed sphere?

Några av er kanske har märkt att min blogg tillfälligt varit stängd för besökare utan lösenord. Detta är inget jag föredrar - helst vill jag behålla det här utrymmet lättillgängligt för alla cyberresenärer som uppskattar det jag försöker erbjuda - trots allt handlar det bara om fragment ur mitt liv, mina tankar och den miljö i vilken jag existerar. Jag uppskattar er feedback enormt och ibland räcker det med att ni bara "hälsar på för att säga hej" och min dag förgylls mer än ni kanske själva förstår!

Tidigare i veckoslutet fick jag dessvärre två anonyma kommentarer som för ett ögonblick fick mig att vilja dra mig tillbaka från cybervärlden helt och hållet. Jag kommer inte att återge dem i sin helhet här, och ni ska alla veta att jag normalt inte är speciellt känslig för kritik, men i detta fall blev jag bland flertalet andra grova förolämpningar kallad "en lycksökande hora" - och i o m det kände jag verkligen att min integritet hade kränkts.

Skulle det här hända igen kommer jag fortfarande inte att sluta blogga, men jag måste då överväga att förvandla "Lady of the Lake" till en sluten community - en åtgärd jag aldrig någonsin tidigare kunnat föreställa mig vara nödvändig.

/Anni
-----------------------------------------------------------------------------

Some of You may have noticed that my blog temporarly has been closed to visitors without passwords. It's not the way I prefer it - I want to keep this an open space available to all cybertravellers who enjoy what I try to offer - after all it is just fragments of my life, thoughts and the surroundings in which I excist. I appreciate Your feedback enormously and sometimes Your "just popping by to say hello" brightens my day more than You might think!

Earlier this weekend, however, I recieved two anonymous comments that for a moment made me want to withdraw from the cyberworld altogether. I am not going to refrase them here entirely, and You must all know that I'm normally not very sensitive to criticism, but in this case I was among several other gross insults called "a fortune hunting whore" - and by that I really felt my integrity had been violated.

If this was to happen again I will still not stop blogging, but I will have to consider turning "Lady of the Lake" into a closed community - an approach I have never before thought necessary.

/Anni

22 kommentarer:

Anonym sa...

Så tråkigt :(
Men ta det inte personligt, det finns många knäppgökar där ute...

catarinam sa...

Det var ju tråkigt och jobbigt med kommentarer som går åt en som person. Det kan också vara jobbigt med anonyma kommentarer, som går åt en som person. Vad som nu sedan är jobbigare, att veta vem kommentarorn är eller inte..

Tack i varje fall för förklaringen. Jag märkte också att du stängt din blogg.

Själv har jag också övergått till blogspot-bloggande. Välkommen på besök!

Anonym sa...

Trist! Om du väljer att stänga hoppas jag att jag hör till dem du släpper in. Jag vill gärna fortsätta läsa dina kloka tankar och se dina fina bilder! Kram

Anonym sa...

Så gement och elakt!:( Men som Katarina skrev så finns det av alla sorter i cyberrymden.

Att ha olika åsikter och prefenser är en sak men tyvärr är det alltför många som tar till personliga påhopp och smutskastning när argumenten tryter och avunden svärtar deras själar.

Kämpatag och styrka till dig, Anni!

M sa...

Ja-a vilka skitstövlar det finns (hoppas de har stora hål i sina stövlar och att all världens dynga sipprar in i dem... hehe!)
Jag gissar att det ligger en hel del avundsjuka bakom de elaka kommentarerna. Låt dig absolut inte dras ned av någon annans negativa och patetiska grymtningar.

Du har en fantastiskt kreativ, stark och fin blogg!

Anonym sa...

Dear Anni!
How unfortunate for you. I know this problem... it's very sad.

Lady of the Lake sa...

Katarina

Jo, knäppgökarna i cybervärlden är lika många som IRL. Tyvärr var påhoppet väldigt personligt, även om det var "anonymt", och jag måste medge att det var just det som gjorde ont.

Kramar till dig! :-)

Catarinam

Tack. :-)
Jo, jag ville förklara situationen åtminstone för mina regelbundna besökare trots att det knappast är till min egen fördel heller att redovisa hur jag tydligen uppfattas av en del personer. Tidigare använde jag mig av förhandsgranskning av samtliga kommentarer, men då jag tycket att det inte behövdes avlägsnade jag den funktionen, och vill helst slippa installera den igen.

Jag har redan besökt din nya blogg! Den klär dig! :-)

Orange

Tack, vännen! Ja, slött, inte sant? Men jag fortsätter som förr - åtminstone tills vidare. :-)

Oppi

Tack, kära cyberkompanjon! Den här gången tänkte det nästan bli lite FÖR mycket för en annars tillräckligt amper kärring...

Fast snart ska jag blogga en ny "skrott" åt dig! ;-)

M

Tack för dina uppmuntrande ord! Du ger verkligen begreppet skitstövel en helt ny innebörd... ;-) Jo, man får väl utgå från att personen egentligen slåss med sina egna spöken, men tyvärr är det ibland så att "välformulerad skit" tränger djupare än den som bara kastas vilt omkring.
Äh, nu går vi vidare, eller hur!
:-)

Matha

It IS sad. I hope we won't have to experience it again. Neither one of us.

Thank's for Your support, cybersister! :-)

Anonym sa...

I'm sorry that happened Anni.:O
I do hope you will keep blogging...your site is a place of love and light!

These images are beautiful!

Anonym sa...

fy f*siken >:( som katarina sa, knäppgökar finns d gott om...

Sanna sa...

I'm on your side...

Anonym sa...

marvellous, very inspiring!
there are so many things to be seen in this picture! Great!

Lady of the Lake sa...

Gypsy-Heart

Thanks for Your kind words, and Yes, I will continue blogging! :-) I didn't want to make a fuzz about these comments at first but I truly think it is sometimes necessary to remind ourselves of the fact that behind cyber caracters as for example Yours and mine, there are real people who DO get hurt from being treated heedlessly - here, aswell as IRL.

Good energies to You, dear!

-S-

Kanske någon som ogillar vår höga svansföring, fisksyster? Eller, ska vi kanske hellre säga: hur vi viftar med stjärtfenan? ;-)

Kram!

Sanna

"... when times get rough..."
Goes both ways, honey! :-)

Lilith

Just like there are many sides to be seen in life and in peoples minds. The image is a close up on a soapbubble blown by my son last summer, and yes, I think it turned out quite nice.

larsekorre sa...

Det är säkert en svensk som har skrivit det för det dryper av vår "svenska" avundsjuka! "Lycksökande"? Ja är vi inte alla det? Men lycka får man aldrig om man trakaserar andra utan om man är god mot andra.

Lady of the Lake sa...

Tack, Lasse!
Kloka ord. :-)
Kram på dig!

(... det var ingen svensk!)

Henry sa...

Bekloppte gibt es immer! Or: Shit happens! Don´t feel hurt by cyber-fools, they are just dogs barking at the moon. Go on with your brilliant blog!

Anonym sa...

this soapbubble - so simple and so wonderful!

Lady of the Lake sa...

Henry

Thank You, my friend! I will continue. Good to have you back!
:-)

Lilita

Fragile too, I'm afraid. Bubbles burst. Personally I prefer the shape of drops: flexible - yet cohesive! - liquid in movement.

Anonym sa...

nämen, man blir alldeles mållös... jag sällar mig till den enade fronten av fördömande som dylika påhopp förtjänar och instämmer i den stora kören av (också tyst) protesterande läsare. jag vill inte heller bli utesluten från ditt vackra hörn av cyberrymden, ett hörn jag gärna återkommer till mellan varven så hoppas det fortsättningsvis finns rimliga förutsättningar att hålla den dörren öppen!

*väntar ivrigt på skivan*
/pronto

Lady of the Lake sa...

Hej, Pronto, long time no C! (Smyger du omkring i kulisserna?)

Tack för dina uppmuntrande - och fördömande! - ord. ;-)
Skivan kommer tidigast i vinter, men den är på G!

Anonym sa...

visst smyger jag omkring i kulisserna, helt utan onda avsikter, om upplysningen gör dig lugnare! =)

bra att skrivprojektet kommit igång!! men attans, vad nyfiken jag är på det övriga material du arbetar/ arbetat fram... (det blir en låång väntan, tror jag) =)

/pronto

Anonym sa...

Hemskt! Men hoppas du inte slutar i alla fall...Ha en trevlig sommar!

Lady of the Lake sa...

Pronto

Jag är lugn och litar på dig - lustigt egentligen: jag har nämligen ingen aning om vem du är IRL... om upplysningen gör dig lugnare! ;-D

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge. *flin*

Kajsa

Nåväl, det är väl som Henry säger: Bekloppte gibt es immer! ;-)

Ha en riktigt, riktigt skön sommar du/ni med, Kajsa! :-)