lördag 14 juni 2008

a midsummer night's dream

Låt oss så här veckan innan midsommar en gång för alla avliva myten om att det skulle vara nödvändigt med fräscht solbrun hud, vita kläder och sju sorters blommor under huvudkudden för att njuta av den nordiska sommarnatten. Klädd helt i svart, blek om nosen och inte ett dugg blond lovar jag er att jag minsann drömmer lika fagra drömmar som vem som helst, men sätt mig i en solstol och jag torkar ut och förgås. De vilda blommorna tränger sig på från alla håll och kanter och invaderar min trädgård - gott så, jag trivs! - så varför plocka dem?

Nej, den här tiden på året stämmer jag träff med näcken. Det görs bäst invid vattnet, i skuggan under en björk. Där spelar vi på alla strängar så att maskrosfröna yr och myggorna hålls borta. Tror du mig inte? Hör du inte musiken? Jo då, det gör du. Men bara om du vill. Verkligen, verkligen vill.
-------------------------------------------------------------------------------
Let us, this week before midsummer, once and for all kill the myth that a fresch sun tan, white clothes and seven kinds of flowers under the pillow are necessities for enjoying the Nordic Summer Night. Dressed entirely in black, with a pale nose and not one iota blond, I guarantee that my dreams certainly are just as fair as the dreams of anyone else, but if You put me in a sunchair I will dry out and faint. The wild flowers come in crowds to invade my garden - good, they may just aswell, I like it! - so why pick them?

No, this time of year I'm dating the Neck/Nix. It is best done next to the water in the shadows beneath a birchtree. There we will play all our strings until the dandelion seeds swirl in the air and the mosquitoes disappear. Don't you believe me? Don't You hear the music? Yes, You do! But only if you want to. Really, really want to.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken jättefin bild på dig Anni!

Anonym sa...

Sis! You´re absolutely FABULOUS!!!

.. så fick du då äntligen in en bild på mitt favoritblomster också. Tack!

Anonym sa...

Du talar i gåtor :)

Faktiskt fin bild!

larsekorre sa...

Här är en till som är blek och vacker! (OBS ironi) Du är jättesnygg på bilden!
Men heter han verkligen The Neck?

Lady of the Lake sa...

Katarina

Tack, tack! Bilden är tagen vid skymning och med "fel" objektiv - det roar mig att björken framträder med sådan skärpa medan jag själv nästan ser animerad ut! *flin*

Ch

Tack, brollan! Takes one to know one! Jo, jag gillar alla slags rosor - även maskrosor. *LEEER*

Tomas

Ska inte sjöväsen vara lite hemlighetsfulla, va? Va?! Ska dom inte det?! *skratt* Man är bara precis så magisk som man själv gör sig. Just och just. ;-)

Lasse

Nu du, är det hög tid att vi får ta del av din omtalade skönhet - fram med ett porträtt på din blogg nu bara! Jag måste ju veta hur du ser ut - kan förväxla dig med the Neck i värsta fall och hur går det då? Tjajkovskijs Nötknäpparsvit är ett svårt stycke, juh!

Enligt wikipedia kan man tydligen översätta näcken med "the Neck", även om jag också själv tycker att det låter märkligt. Legendariska folktroväsen har ju olika namn inom olika kulturer och den brittiska "Knuckers" är inte heller riktigt samma sak som den nordiska näcken. Fast samtliga vattenväsen är lika galet flummiga överallt, har jag lärt mig. Som om NÅGON NÅGONSIN riktigt skulle lära känna dem. Nix! ...som man kallar näcken på tyska. ;-)

larsekorre sa...

MMM... måste jag var "klädd" som The Neck? Det kanske finns barn,gamla och svag som tittar!

Anonym sa...

I brist på mastar finns det ju träd!!! :)

Lady of the Lake sa...

Lasse

Jaa, vid närmare eftertanke så... tycker jag att det kunde räcka med en varningstext, och sen rubbet!!! *skratt* En liten violin täcker ju liksom inte mycket!

Laminho
(= aka Hemlinen i min blogroll, för er som inte visste det)

Där fick du till det! :-D Ja, och bristen på mastar börjar bli påtaglig här i regionen. Någon påstås smyga runt om nätterna och helt enkelt *****... ja, du vet ju hur det är! Det är för väl att det finns björkar så att även en trädkramare kan få sitt lystmäte tillfredsställt. ;-)

Anonym sa...

Not sure if it went through last time..so I'll repeat myself.

I believe you Anni!!

I love wild flowers too..there are no weeds..it is all subjective anyway!

Good summer energies to you!

Unknown sa...

Hollywood is calling -- are you ready? :-)
Elegant foto!

Lady of the Lake sa...

Gypsy-Heart

Exactly my point - there are no weeds! That's why it's sometimes a contradiction for me to work on my own garden... I want to keep it ALL!

I know You hear the music, sister. I would be quite surpriced if You didn't! :-)

afr

Thank You! Yes, I am ready - but Hollywood may not! ;-)