måndag 10 november 2008

wanting to be a boy

Jag ville så gärna vara pojke. Så snart hårlängderna klippts av trodde ändå alla att jag verkligen var pojke. På min t-shirt den sommaren stod det Annika (mitt namn) i ett blankt tygtryck i plast och ändå trodde alla att jag var pojke. Att det som en gång skulle bli min byst redan då börjat utvecklas lade ingen märke till och eftersom jag alltid var minst ett halvt huvud högre än mina jämnåriga MÅSTE jag ju helt enkelt vara pojke. Och jag ville det själv. Åtminstone på den tiden trodde jag att det hade varit enklare, att vara pojke.
-
Brådmogen flicka ville jag nämligen INTE vara. Och varför skulle jag ha velat det?
-
För er som inte redan visste det vill jag ha sagt att det inte alls är något eftersträvansvärt. I bästa fall är det något som vuxenvärlden gillar att framhäva - "hon är ju så duktig och verkar faktiskt flera år äldre än hon är" - men för den brådmogna flickan själv är det sällan en fördel.
Hon är ju, påminnelsevis, inte ett dugg äldre än sina jämnåriga och den eventuella mognad hon presterar är just presterad och framtvingad av en yttre omständighet som manar henne till större ansvar, mer prestationer i skolan, bättre beteende, mer förstånd och flexibilitet än hon egentligen mår bra av. Och framför allt - ett mer moget beteende än sina jämnåriga. Det är för det första oerhört orättvist och kan lite senare i tonåren innebära en direkt dödsfälla i form av relationer. Kroppen ljuger. Den ljuger både andra och henne själv rakt upp i ansiktet.
-
En eloge till mina föräldrar som alltid fattat det här. En eloge också till mina lärare i lågstadiet. Inför er fick jag vara ett barn. Men till er - som pga av mina 173 cm över havet redan vid 10-12 års ålder uppfattade mig som den flicka som borde vetat bättre än alla övriga busungar i närsamhället - hoppas det här kan ge er, och andra, en tankeställare i umgänget med barn och barnbarn. Era egna och andras.
-
Och slutligen, för att citera Forrest Gump: "That's all I have to say about that".
----------------------------------------------------------------------------------
(Till mina kära klasskamrater som jag träffade för några somrar sedan: i min önskan att inte lämna ut någon som kanske inte vill ha sitt ansikte utspritt över www har ni fått bli ljushuvuden av världsklass. Inget mörker över er, vänner! Kramkram!)
----------------------------------------------------------------------------------

I wanted so badly to be a boy. As soon as the hairlenghts were cut everybody thought I was a boy anyway. On my t-shirt that summer it was written "Annika" (my name) in a shiny plastic fabric print and yet everyone thought I was a boy. The fact that what would once become my bust already had begun to develope was hardly ever noticed, because I was always at least half a head taller than my peers and therefore simply HAD to be a boy. And I did not oppose, I wanted to myself. Back then I used to think it would have been easier, being a boy.
-
A precocious (early developed) girl I did NOT want to be. And why would I have wanted to?
-
For those of You who are not already aware I feel the need to make the following statement : it is not at all desirable. At its best, it is something the adult world likes to emphasize - "she is so clever and actually seems to be several years older than she really is" - but for the precocious girl herself it is seldom an advantage. She is, as a reminder, not a whit older than her peers and the possible maturity she performs is indeed just a performance and enforced by an external calling for her to be more responsible, get higher grades in school, behave better, act more understanding and flexible than what's good for her. And more than anything, she is expected to realize a behavior that is far more mature than the behavior of her peers. First of all, it is extremely unfair and in her teens a dangerous trap when it comes to relationships. The appearance of her body is telling a lie, and it delivers the lie both to her herself and her surrounding.
-
I want to pay a tribute to my parents who always understood. A tribute also to my teachers in primary/elementary school for the same reason. You allowed me to be a child. But to You who - as a result of my 173 cm above sea level at the early age of 10/12 - perceived me as the girl who should have known better than all the other little mischiefs in the community, I hope my words will function as an eye-opener regarding Your relations with children and grandchildren. Your own and others'.
-
And finally, a quote by Forrest Gump: "That's all I have to say about that".
----------------------------------------------------------------------------------
(*To my dear classmates whom I met a few summers ago: My wish is to not expose anyone who may not want his or her face spread over the web, and therefore I have turned You all into the brightest, shining aces. May no darkness rest upon You, my friends! Hugs and kisses!)

16 kommentarer:

Anonym sa...

there you are, Annika!
thanks for the statement - I couldn't describe it better, although I'm ten centimetres taller ;o)
& I think, you are right - your view is helpful, not least for me.

Lady of the Lake sa...

Yepp, it's me. Not quite so ladylike, eh? Who on earth would have thought... ;-)

I was thinking while I wrote the text: what about the tall or fast boy who's not into sports? And the redhead with a mild temperament? Or the kid with glasses that does not enjoy reading? Or the sweet girl who is having a hard time controlling her inner rage...? Or...?

I'm not VERY tall today, but I developed damn early and hated it. And the shoes, Matha... the shoes and the legs of the pants, and the sleeves of the shirts... always too short! And everything on Your body? Always too long!

Anonym sa...

As a bloke, my height never posed any problems, although I was always the tallest and skinniest in class. However, if I were a lady today, I would probably be photo model material. Instead, I'm sitting here, being a no-good loser. My problem is the other way round then. And that's all I have to say 'bout that. Haa haa!

Lady of the Lake sa...

Aaah! So then it would probably be better to start off as a boy and later on turn into a girl. Why didn't I come to think about that, back in the good old days?! 250 years ago or so... ;-)

Anonym sa...

Those were the days, eh? Back in the sixties. The 1760's that is.

Actually, as I was always the tallest, they all thought I was interested in sports and, as you say, thought also that I was the fastest around. But I wasn't. My interests lay elsewhere. And as such, I was always the outsider.

Yet I wouldn't trade. Not even for a career in modelling. I'm happy being a lad really, and I'm quite happy being the eternal outsider as well. :)

Lady of the Lake sa...

... and You certainly know how to make the most of it, don't You now, dear P! :-D

(for the knowledge of all foreign blog visitors: Propaganda is one heck of a caricature cartoonist, and lately his cartoon alter ego seems to have become obsessed with this lady-ghost-chick that looks a lot like someone we all know...)

Anonym sa...

Hej gumman, ville bara säga hej, nu när jag känner mig som jag återvänder till de "levandes skara" KRAM

Anonym sa...

Åh där är ju min syster också :)
Hon sa att hon troligtvis inte skulle känna igen dig nuförtiden. Så mycket utseendet kan ändra till vuxen ålder.

Lady of the Lake sa...

Kat

Hej på dig och välkommen tillbaka, sötnos! Du menar väl inte att det är novembermörkret som har en positiv inverkan på dig? :-)

Annas söstra :)

Frågan är väl om jag skulle känna igen henne heller, men jag saknade henne på klassträffen! Hälsa så mycket från mig! *kram på er, systrar båda!*

Jag hade så hemskt gärna velat blogga hela skaran med ansikten och allt - jag tycker ju om dem! - men eftersom det hade blivit rätt mycket jobb att fråga alla om lov fick det bli en så'n här lösning istället.

Fisken Svea sa...

Jag vet precis vad du skriver om. Mina 174½ cm hade jag redan som 12 åring, men redan från andra klass var jag alltid längst i klassen, ända till 8:an när pojkarna äntligen växte förbi mej! Idag har längden faktiskt ingen betydelse, förutom problemet att hjälten bara är 175 cm, för det resulterar i att jag inte vill ha högklckat eftersom jag då känner mej som en jätte (eller om det är hjälten som är dvärg...).

larsekorre sa...

Är det fråga om "apartheight" ? Ja alltså är människor så jäkla noga med detta? Jag kan förstå dina våndor i skolan Anni, har alltid varit liten och tjock. Nu är jag dessutom gammal, liten och tjock!
(Men rätt så snabb fortfarande!!!, 173cm ö.h)

Lady of the Lake sa...

Svea

Jag möttes av en positiv chock redan på sjuan. Vet inte om det var försynens skickelse eller synnerligen god och medveten klassplanering av någon lärare som själv dragits med att ensam vara lång som en stång, men ta mig tusan om inte så gott som alla långa nyblivna högstadieelever det året hamnat på just 7b! ;-)

Lasse

Hah! Dagens mest träffande begrepp! Nej, varken längden eller storleken spelar ju som bekant någon roll. Snabbheten däremot... hm... ;-)

Anonym sa...

Hah! Nej inte novembermörkret.... men annars har jag vaknat ur en dvala.... Men vintersömnen skulle man ju kunna ta annars denna tid på året, vi hade en helt hemsk höststorm här i trakten måndagkväll och igår. Det blev aldrig ljust igår på hela dagen och regnet smattrade sidledes pga denhårda vinden. Såna dagar vill man inte alls gå ut...

Lady of the Lake sa...

*LER* Jo, egentligen borde även vi människor beredas möjlighet att få gå i ide. Grattis än en gång, mamsen! *KRAM*

Anonym sa...

Du får mej att tänka tillbaka på vår barndom. Som jag minns som alltigenom lycklig. Med massor av kompisar runt om. Jag tror nog att jag aldrig uppfattade att någon runt om mej skulle haft problem. Jag levde väl i min egen underbara värld :)
Jag var blyg, jätteblyg, och fick höra sen när jag blev tonåring att jag var arrogant och stroppig. När jag egentligen inte vågade....

Lady of the Lake sa...

Jag tror på något sätt att vi som växte upp tillsammans nog hade varandra på klart, och det ska gudarna veta att vi knappast hade kunnat få en bättre skolstart än tillsammans med vår underbara lärarinna M, men personligen ställde längden till det för mig i mötet med människor som var så där halvbekanta - där kom de överdrivna kraven in i bilden, därför att jag helt enkelt verkade äldre.

Jo, det blir ju lätt så att om man är blyg och därför undviker folks utforskande blickar - av ren och skär självbevarelsedrift! - och försöker se oberörd ut så uppfattas man ofta som stroppig. Fast det var du inte, det visste åtminstone jag redan då. :-)