tisdag 2 september 2008

for the love of a sewing machine

... eller "varför MIN Husqvarna är mer elegant än DIN Husqvarna".
... or "why MY Husqvarna is more elegant than YOUR Husqvarna".
Andäktigheten var total när du bar fram Freja ur vindskammarens förråd. Tillbehören bestod av den enda nål som ryckigt och rasslande travade fram i den takt jag med min ena lilla hand mäktade hålla igång maskineriet. Den andra handen styrde tygets rörelse under sömmen och jag kan med fog påstå att tungan då om någonsin låg rätt i mun.

Du nickade gillande mot din brors första barnbarn, och knappast visste du väl då att du i dessa heliga ögonblick lade grundstenen till det som blev min upptäckariver och skaparlust. Jag måste vara en viktig person, tänkte jag, som får dela ditt verktyg. Använda din Freja.
Jag har egna verktyg idag. Freja pryder en hedersplats i vardagsrummet. Jag blev aldrig någon sömmerska.

Det är inte Frejas fel.

13 kommentarer:

Fisken Svea sa...

Underbart vacker! Som ett gammalt ryskt broderi!

Lady of the Lake sa...

Eller hur!?! :-)

Hon som lägger puzzlet sa...

En otroligt vacker möbel.. Jag vill också ha en!!

Lady of the Lake sa...

Och den fungerar ännu. Helt perfekt! :-)

Fast ska sanningen fram var läget det att en del kläder behövde repareras och jag var på väg att plocka fram min mer moderna symaskin ur skåpet, men så föll ögonen på Freja istället och i om med det åkte även kameran fram...

Inte spceiellt sällan det konstnärliga behovet övervinner det praktiska i mitt fall. Rätt övertygande undanflykt, eller hur? ;-)

Hon som lägger puzzlet sa...

Ja.. men Freja kan du vila ögonen på och man blir ju på ett strålande humör att bara se på "henne"..

Anonym sa...

beautiful - like pagan poetry!

Lady of the Lake sa...

Puzzle

Utan tvivel. :-)

Matha

Ya. :-)

tapZa sa...

Har aldrig ens tänkt tanken att köpa en symaskin, men en sådan skulle jag gärna äga.

Anonym sa...

Kanske jag borde gräva fram mitt symaskins körkort och börja sy. Men jag har nog inte sett kortet sen jag fick det nångång i början av lågstadiet. Kanske bäst jag låter bli att sy tills jag hittar kortet, man vet ju aldrig med dagens snutar..

Lady of the Lake sa...

tapZa

Nu tycker jag att du omgående ska skaffa dig en handvevad gammal skönhet...
Ja, jag talar fortfarande om symaskiner! ;-)

Laminho

Suck. Jo, det ska ju vara tillstånd och lincenser för allt möjligt numera. Men Freja får inte ens min egen son brumma omkring med - och då får du betänka det faktum att han erhöll sitt symaskinkörkort så sent som förra året! :-D

Anonym sa...

Wow...

Lady of the Lake sa...

Shannon

Thank You, and welcome! I had a look at Your blogs - nice photos! :-)

Linda sa...

Ja, den är verkligen vackrare än alla mina Husqvarnor!
Jag måste få tipsa om vår FB grupp för oss som gillar gamla symaskiner:
https://www.facebook.com/groups/687487491317989/
du är så välkommen!