tisdag 23 september 2008

Kauhajoki

Dear friends,

Today it has happened again. I will write this only in English since I believe all my Swedish speaking blogvisitors already know just as much about this tragedy as I do. A young Finnish male student has shot eleven of his fellow school companions to death and injured three. Less than a year ago we experienced the same kind of drama in our country, and as a youth instructor working with young adults in matters of improving their health- and social circumstances within our educational system, I fear an "epidemic" of shootings. It is such a sad thing to say I'm not surpriced by this catastrophy. The suicidal rates in Finland are much higher than in most european countries - what about when depression turnes into aggression?

Let's pray to whatever good forces there might be we've seen the last tragedy in this area, while we continue our work for the well-being of the next generation.

7 kommentarer:

maria sa...

Samma här, det var det första jag tänkte, att jag inte alls är förvånad... Hemskt men sant.

Anonym sa...

Så här ser världen ut.

Istället för att tända ett ljus borde folk avlägsna sina skygglappar.

larsekorre sa...

Jag ber aldrig men för detta skall jag göra ett undantag! Jag skall be att det inte händer igen och att orsakerna blir klargjorda så att det inte kan hända igen!

Anonym sa...

I read about that in the news here Anni. My heart goes out to you and your country.

I don't understand why such things happen...I try not to hurt an insect.

Sending energies of love, light. and peace of heart to all of you.

Anonym sa...

Hey ladyn. Det är viktigt det jobb du gör men det är ännu viktigare att vi all börjar bry oss mera om hur folk mår runt om oss. Vi måste bryta anonymiteten, isoleringen, utanförskapet runt om oss. Alla kan vi göra något och ja, jag tror som du (eller vet) det finns så många fler Auvinen och Saari. Vi får inte bara gå vidare som om inget hänt. Annars så är jag glad att "se dig" igen, kom inte in ett tag på din sida efter min lååånga paus. Hoppas allt är bra med dig/er?

M sa...

Family. What happened to the concept of mothers and fathers raising their children and staying together to make sure their children are prepared for life?

Jag är inte heller speciellt förvånad. Tråden som håller ordning i mänskligheten är trots allt väldigt skör.

Lady of the Lake sa...

Maria

Ja, tyvärr går vi inte skyddade från livets otillräcklighet ens i vårt lilla land, men vi behöver ha klart för oss att den här typen av katastrofer inte slår till som en blixt från klar himmel, m a o går de att förebygga och förhindra.

Ch

Tar man bort skygglapparna ser man både ljuset och världen som den är är. Inte en helt oäven kombination, eller hur?

Lasse

Puss på dig, varmhjärtade granne! När du träffar ungdomar i butiken, vet då att du är en förebild! :-)

G-H

Thank You, loving cybersister! With more people sharing the energies You're sending out the world would look quite different! :-)

Kat

Allt väl hos oss - tack för omtanken! :-) Hur mår du själv?

Jag håller med dig - vi får lägga av med den här överdrivna artigheten och det missriktade integritetsbevarandet. Här i norden är vi i regel väldigt duktiga på att "bry oss om" bakom ryggen på den person saken verkligen gäller, men drar oss för att visa ett sunt och direkt intresse för andras mående. Dessutom anser jag att forskningen kring just denna typ av pojkars depression - den utåtvända, aggressiva depressionen - hamnat i skymundan. Mer kunskap inom det området torde fungerar bättre i förebyggande syfte än både metalldetektorer, förändringar i vapenlagstiftningen och allsköns polisövervakning av internet.

M

Dina ord får fungera som konklusion, tycker jag. Det mesta avgörs i hemmet, eller BORDE åtminstone avgöras där. Och helst till det bättre.