lördag 17 november 2007

Dödsskuggans dal

Jag skulle klara mig alldeles utmärkt utan julen. Faktum är att jag skulle klara mig bättre utan jul, än med jul. Och för att riktigt "komma ut ur skåpet", som är så populärt nu på en del håll, får jag väl lov att erkänna att julen ger mig ångest. Jag gör detta tillkännagivande inför er nu, kära läsare, i samband med att det kommersiella julfirandet startat detta veckoslut.
---
Jag är urdålig på att införskaffa julklappar. Det har lika mycket att göra med att jag inte vet vad ni vill ha, som att jag ändå inte på allvar tror att ni behöver fler chokladaskar, slipsar, dvd-filmer, ljusstakar, pentikmuggar, thinsulatehandskar eller badkulor. Att stå i kö på de stora varuhusen i samband med julruschen får mig att kväljas, och just i det ögonblick jag står där både kall- och varmsvettig händer det sig: SAMTLIGA bekanta och vänner jag inte träffat på något år eller så RÅKAR av en händelse vara just där och just då. Inte så att jag inte vill träffa er, men INTE i dödsskuggans dal någon vecka innan jul.
---
"Men om man förbereder sig noga och handlar alla julklappar i god tid blir ju inte stressen så överhängande" säger någon förnuftig människa då. Nej, nej, nej. Varför dra ut på eländet? Varför starta den kommersiella julen tidigare än absolut nödvändigt? ÄR det ens nödvändigt? Någonsin?
---
Julen skulle kunna vara en trevlig högtid. Den har liksom potential, oberoende av om man firar Kristi födelse eller midvinterblot eller vad det nu kan tänkas vara. Ledigheten behöver vi nämligen, mitt i mörkret. Slippa stressa så förtvivlat för att julfriden ska kunna infinna sig under några få futtiga timmar strax efter Kalle Anka borde vi också unna oss.
---
Nåväl, nåväl. Sannolikt kommer det att ätas en och annan pepparkaka även hos oss. Troligen ska julbelysningen upp också i år. Och ser ni en kutryggig varelse på någon av regionens alla supermarketar, med luvan djupt nerdragen över ansiktet och en massa skräp i kundvagnen, är det inte nödvändigtvis tomten. Det är jag.
---
And I will not enjoy it.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, köphysterin före julen kunde jag också vara utan. Däremot är det skönt med vännerna, samvaron, ljusen och julstämningen.

Anonym sa...

Julen är årets höjdpunkt för alla som ersatt Liv med Konsumtion. Let them shop ´til they drop.

Jag har för länge sedan hoppat av den där cirkusen men förbereder gärna en högtidlig stillhet som dessa dagar ger mig en möjlighet till och den har absolut ingenting med religion att göra.

Anonym sa...

Jag njuter rejält av julen! Jag och älsklingen köpte glögg redan i förrgår men var sedan för mätta för att inleda glöggdrickandet. Jag tycker om julmaten, julsångerna, julkänslan och att hämta julgranen. Det där med presenter tycker jag också om... både att få och ge. I år tycker jag dock det är lite knepigt att införskaffa dem: jag har tid att gå i affärer under icke-rusnings-timmar men jag har inte pengar pga sjukskrivningen. Jag har superidéer om vad jag vill ge men det är ofta dubbelt så dyrt som jag tänkt att lilla spargrisen orkar med. Kanske dags att införa begränsningarna om max 10 euro per present eller nåt?

Anonym sa...

Julen innebär ångest för så många och den länge innan julen uppchaussade stämningen att du ska *kääääännna juuuulstääämning* gör pinan extra lång. För många ensamma blir ensamhetskänslan just runt jul mångdubblad. På en skala där ångest är en ytterlighet och extrem förväntan en annan går jag nog mera mot ångesten är jag rädd.. Maken tyvärr mera mot den extrema förväntan och då är d inte så lätt alla gånger.
Låt oss mötas i våra luvor på något citymarket nånstans, lämna alla onödiga inköp och gå ut och sätta oss vid randen av närmsta hav...och hoppas på en låg röd sol och några minusgrader.

larsekorre sa...

Hördu ! Kan ni inte göra såhär föra att inte köpa ihjäl er:Försök att samla de som skall fira jul ihop och lägg en namnlapp var i en skål. Dra en lapp så får man köpa till denna person så att alla (vuxna) får en klapp var. Då slipper ni byta pengar och paket i onödan. Förslagvis en limit på ja, jag vet inte 10-15 euro.

Lady of the Lake sa...

Vilka filosofer och julproblemlösare vi är här i denna lilla vrå av cybervärlden! *glad* Kanske vi kunde fira jul tillsammans? Varsin förmånlig julklapp (rättvist fördelad genom lottdragning), lite glögg, lite minusgrader, en röd sol, en gnutta stillhet, en nypa julstämning och så en stor, varm luva åt dom som ändå får ångest! *ler*

nanna sa...

skulle lämna någon trevlig kommentar i dödsskuggansdal för jag brukar gilla förberedelserna inför jul även om resten har börjat ge även mig ångest med åren. men se nej. det enda jag för tillfället önskar mig är rosa glasögon så jag förhoppningsvis skulle se världen som en lite bättre och mer glädjefull och meningsfull plats än den känns som just nu. för mera info om julklappsönskemål kolla min blogg.

Anonym sa...

Vad bra det där lät helt plötsligt :)

Lady of the Lake sa...

Nanna

I något skede fick jag rådet att byta mina svarta glasögonbågar mot ett par röda, för att se huruvida det förändrade min syn på omvärlden eller åtminstone hur jag såg på mig själv. Ska testa det. DU får testa dom rosa glasögonen så länge. Berätta om det funkar.

Kat

Ja, eller hur!?! :-D

Anonym sa...

Alla måste ju skapa sitt eget recept. Jag tycker om en hel del saker med julen, t.ex. musiken (inte i varuhusen), alla ljus i mörkret, de trevliga julbjudningarna. Julklappar köper jag inte, möjligen med undantag av småsaker (t.ex. skojiga eller vackra reflex o andra nyttiga småsaker, som jag kan ge vid behov - alltså om jag själv får något av någon). Allt detta inskränker sig till tiden mellan advent och jul. Jul till trettondag vistas jag utomlands med de närmaste. Där är också jul, men inga förpliktelser. Mycket bekymmerslöst. E

Lady of the Lake sa...

Tack, E! Goda råd är inte alltid dyra. ;-)

Julfrid önskar jag er alla i vilket fall som helst! Hoppas att ni just detta år får en jul som känns bra beträffande tradition, trevnad och samvete. Själv ska jag åtminstone försöka... :-)