lördag 23 augusti 2008

as women should

Min syster och jag har inga ögonbryn, vi ler ofta med våra munnar stängda - som om vi tappat en framtand eller två - och vi har ingen lust att klippa håret även om det skulle behövas. Hellre dras vi med kluvna toppar och långa feminina lockar än att någon skulle får för sig att kalla oss manhaftiga, eller t o m ifrågasätta vår könstillhörighet. Nej då. Blyga små violer är vi. Som kvinnor bör vara. I alla tidsåldrar.

Och vi ler. Ler. LER.
----------------------------------------------------------------------------------

My sister and I have no eyebrows, we often smile with our mouths closed - as if we had lost a front tooth or two - and we have no desire to cut our hair even when necessary. We would rather live with our split ends and long feminin curls than have anyone state we're mannish and doughty, or even question our true sex. No, no. We are fragile and shy, we are blushing with modesty. As women should. Through all times and ages.

And we smile. Smile. SMILE.

9 kommentarer:

Hon som lägger puzzlet sa...

Vackert. Märkligt. Reflekterbart.

Lady of the Lake sa...

Försöka duger.

;-)

larsekorre sa...

Å vad ni är gåtfulla också! (Snygga med!)
Men syrran verkar lite äldre va?
Och han som sjunger, är det sant att när han öppnade munnen så körde tunnelbanan i New York fel?

Lady of the Lake sa...

Men f f a är vi blida och milda till humöret. Fogliga och omhändertagande. Som balsam för sårade pojksjälar och välgörande vila för trötta krigare.

Dessutom ler vi blygsamt och fnittrar bara i smyg. Kan vara vanskligt att öppna truten i vissa lägen. Fråga Nat King Cole - han vet.

;-)

Jo, syrran kom först.

larsekorre sa...

Ja och ur min mun hoppar det mest grodor, tyvärr inte några andra djur! Undrar förresten, gick inte din syrra och jag i paralellklass nångång på högstadiet....ijejntligen!

Anonym sa...

Great animation and good words about how women should be.

Lady of the Lake sa...

Lasse

Även här finns det nog orsak att hålla tand för tunga alltsom oftast...

Kväääk! :-)

Lilitha

Thank You. Here's a sloppy interpretation of my favourite aphorism by swedish author/poet Margareta Ekström:

"Ever since I was born I've tried to behave like a human being. It has not come easy, it was not my predisposition".

"Ända sedan jag föddes har jag försökt uppföra mig som en människa. Det har inte fallit sig lätt för mig".

Anonym sa...

oooh... lakemaid should be the real mona lisa :)

Lady of the Lake sa...

Oh, I AM, I AM! :-D
the real

... and the verification to this comment says "guatess" - almost goddess... how true... ;-)