lördag 4 oktober 2008

Surmjölkskaka

Som dotter till en mor som med lätthet styckar en älg med höger hand medan hon löser korsord med den vänstra kan man få ett lustigt förhållande till mat. Har man dessutom en far som varit backhoppare och en gång i tiden imponerat på sin blivande svärmor med att virka spetsar sina väl tilltagna skogshuggarhänder till trots kan man dessutom få en rätt nyanserad bild av verkligheten. När det sedan kommer till min bror behöver jag säkert inte nämna mer än att han vid ringa två års ålder satt i barnvagnen och idkade högläsning av namnen på minnesstenarna vid gravgården...

Nog om det. Det enda man egentligen behöver kunna i vår släkt är att baka surmjölkskaka. Här är därför mitt första försök någonsin att utmana min far i hans främsta tävlingsgren och tillika förklara för min man varför jag nödvändigtvis behövde en gammaldags gjutjärnspanna.
----------------------------------------------------------------------------------

Being the daughter of a mother who easily cuts up a moose with her right hand while she solves crossword puzzles with her left, one could easily develop an odd relation to food. To have a father who used to be a ski jumper and once upon a time impressed his future mother-in-law by crocheting lace with his lumberjackhands of fair size, can also make its contribution to a rather nuanced view on reality. Finally, when it comes to my brother, I believe it is quite enough to mention that he as a two year old sat in his carriage while reading - out loud! - the names on the monuments at the cemetary...

Enough about that. The only skill that is really required in our family is to be able to bake cakes from soured milk. Here is my first attempt ever to challenge my father in his favourite sport and at the same time explain to my husband why I necessarily needed an old-fashion iron pan.

Papp, ho vart goo, men fö kladdo! Ja sku a hadd e lengär i uun troor ja. Å så skar ja beta tå o va för varm ennu. :-)
Dad, it tastes good but it's too smeary! I should have kept it in the oven for longer I guess, and I cut it while it was still too hot. :-)

8 kommentarer:

Anonym sa...

En gjutjärnspanna har jag men receptet fattas mig!

Lady of the Lake sa...

Lika delar (volymmässigt alltså) surmjölk el. gräddfil, strösocker och vetemjöl. Till ca 2-2,5 dl mjöl använder du 1 tsk matsoda (INTE bakpulver) Rör om, behöver inte vispas. Smörj och ströbröa gjutjärnspannan noga (farsan använder mannagryn - jättegott!) och grädda mitt i ugnen, först på 200c i 25-30 min, och därefter 150c i ca 15 min, eller tills kakan börjar lossna från pannans kanter.

Lycka till! :-)

Anonym sa...

mmmmmm looks delicious! do you put cream on the cakes once they are cooked or jam maybe?

Lady of the Lake sa...

Nope! A glass of cold milk - NOT soured, this time! - to go with it is all You need. Or coffée. This cake contains a lot of sugar, think it's sweet enough as it is. :-)

Here's the recipe in English for you:

250 ml soured milk or sour cream
(I used sour cream myself)
250 ml castor sugar
250 ml wheatflour
5-10 ml baking soda (bicarbonate)

Stir! You don't need to whip.

Butter and breadcrumbs for the pan.

Into the oven! 375-400F for 30 mins, PLUS 15 mins in 300F. The cake should "leave hold" of the pan when it's ready. It will become quite dark on the surface but not to worry! Should be a little "sticky" on the inside, though.

It was really not that hard to make. Try it! My dear father likes to exaggerate things a little...
;-)

larsekorre sa...

OCH NÄR FÅR MAN SMAKA DEN DÅ?
Igår var det ju "Kanelbullens dag" over here. Men inte faaan fick jag någon. Min kropp behöver i och för sig inte heller. Men, "baksoda" tror jag inte vi har här. Alternativ?

Lady of the Lake sa...

Stackare där! :-( Ingen kanelbulle? Och vår kaka är dessvärre redan uppäten...

Matsoda är helt enkelt detsamma som bikarbonat hemma hos er! Ersätter/kompletterar m a o ofta bakpulver i de fall där degen/smeten innehåller syrliga ingredienser.

Anonym sa...

oh wow that sounds like a perfect cake to eat with coffee! I will attempt to make it once we finish building the kitchen in this little house!

Thank you for posting the recipe!

Lady of the Lake sa...

No doubt - it's perfect with coffee! :-)