söndag 28 november 2010

den första världen V

Oktober 2005

Kvinnan som är jag och inte jag, men i drömmen ändå jag, knyter fast babyn på magen och dränker både sig själv och barnet i sjön.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Juni 2009, Wien, Österrike

En indisk, ayurvedisk munk stannar mig på huvudgatan: "Lady, Your spirit is old, can I talk to You about Your past and present? - it will cost You nothing but a moment. You have come here to make a decision, but You can not make a decision because Your lifeline in that area is closed. You must first pray for it to open. It is sometimes like this when a soul is trying to be reborn. It can blockate Your flow. Lady, have You at some point in Your life had a late, intended abortion or abandoned an infant?" "No, never" svarar jag. "Are You telling the truth?" frågar han då.

"Yes. I would know, wouldn't I?"

Mannen berättar sedan detaljer ut min vardag och historia han omöjligt kan ha förhandskännedom om. Även namn, årtal, datum. Saker som bara jag vet. Rädslor. Som om han visste. Hela tiden håller jag ett öga på klockan. Hela tiden är jag tyst. Efteråt går jag till hotellrummet. Det regnar i Wien och jag skakar av gråt.

2 kommentarer:

Hon som lägger puzzlet sa...

En novellbok då.. som bygger på detta?? En roman kanske känns för lång. Men det är ändå samma sak.

Kom ihåg.. Ett intressant tema på en bok. Som talar till en annan "level" samtidigt.

Lady of the Lake sa...

Egentligen finns det gott och väl material till en roman eller två. Jag har inte beskrivit alla drömmar och upplevelser här, bara de mest betydande för sammanhanget. Jag målar dessa scenarion här på min blogg för att de gett upphov till mitt högst personliga användande av begreppet "lady of the lake". Skulle jag skriva en roman kunde jag bli nödgad att tumma på sanningen såsom jag upplever den, och det vill jag inte.

Därav motsträvigheten. :-)