måndag 27 augusti 2007

Regnbågar och religiositet

Som om vi inte alla skulle rymmas under samma himmel!

Nu stiger sinnet i mig när det i bloggvärlden än en gång dyker upp religiösa personligheter som anser att oliktänkande och -levande skall fördömas med "milt" överseende och "sanningar" främmande för många av oss levereras som den enda existerande normen. Den som ens vågar hålla upp spegeln framför "sanningsrepresentanterna" endera bespottas eller får sina frågor kyligt bemötta med bibelord, och vid direkt konfrontation möts man av en behärskad överlägsenhet, alternativt bortförklaringar. Jodå, jag är själv drillad i den skolans retoriska anda, men det är länge sedan. Det tillhör en förfluten tid, innan jag i tillräcklig grad själv medvetandegjorts om mina egna tillkortakommanden. Och dom är många.

Välbekomme, gott folk! Hav förtröstan i edra svart-vita rättesnören, måhända kantrar er tillvaro utan dem. Vi vanliga själar på gott och ont, klarar oss ibland rätt hyfsat med gråskalor - ännu bättre med regnbågens alla färger - vänligen ta inte nyanserna ifrån oss! För inte är det kärlek det. Och inte barmhärtighet heller.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Den blinde har ingen nytta av en spegel.

Lady of the Lake sa...

Vilken tröst du är tapZ, mitt i frustrationen. :-)

Anonym sa...

Ibland hoppar ja in å tröstar frustrerade kvinns. De e liksom min kallelse...

Lady of the Lake sa...

Det är bra tapZ, att du är trogen din inre övertygelse... det är bra, grabben... ;-)

Anonym sa...

Hej Lady of the Lake, Om jag förstår saken rätt har du en gång varit en gudfruktig människa men nu lämnat din kallelse. Då blir min fråga varför.

Lady of the Lake sa...

Tack för din kommentar, Krister! Det är säkert så att jag i ordets traditionella bemärkelse tidigare varit mer gudfruktig än jag är i dagens läge, men det jag redan tidigt i livet upplevde som min kallelse var att arbeta med människor, och i mån av möljighet främja individens sociopsykologiska välmående - vilket är precis vad jag idag arbetar för och med. Om du med din fråga däremot undrar varför jag lämnade församlingslivet, torde svaret framkomma av mitt inlägg.

nanna sa...

väl talat lady of the lake! vem som är och inte är gudfruktig och i vilken grad är också något som kunde diskuteras...

Lady of the Lake sa...

Tack, Nanna! Javisst, diskutera kan vi göra i oändlighet, tyvärr brukar resultatet av dylika diskussioner i längden bli att vi förstör mer än vi åstadkommer. Själv har jag bestämt mig för att inte fortsätta debattera saken, eftersom frestelsen att ge igen med samma mynt (bibelord och ordvrängeri) är alltför stor. Gagnar ingen av oss, liksom. Inte alls. Man får välja sina strider. ;-)

nanna sa...

De människor som verkligen tror på sig själva sitter alla på dårhus.
-G.K. Chestorn

Tyvärr är det inte riktigt sant. De sitter NÄSTAN alla på dårhus. :)

Lady of the Lake sa...

Jo, vi mår nog alla bra av att ta oss själva med en nypa salt! :-D