fredag 24 augusti 2007

Kryp

Nej, jag är inget större fan av småkryp och insekter, men de stör mig inte destomer heller - speciellt inte om de låter bli mitt blod. Ibland förvånas man dock av hur vackra vissa av dom är!

Ni som följt med den här bloggen en tid har kanske lagt märke till en viss fäbless för makrobilder? Jag är ingen detaljfixerad typ som människa, men jag försöker att inte ha så bråttom jämt att jag totalt missar min omgivning. Det pågår så mycket i naturen man inte ser vid den allra första anblicken, och ändå kan den här miniatyrvärlden med alla sina små individer vara fruktansvärt, fantastiskt fantasieggande om man bara ger den någon minut extra uppmärksamhet.

DET lärde jag mig av min son när han redan som tvååring gick omkring med "näsan i marken" och med förstoringsglaset i högsta hugg. Skalbaggar och larver insamlades och inspekterades med stor iver och inte alltid med föräldrarnas välsignelse. Nåja, pojken lever ännu - vilket ju är huvudsaken - och morsan fotar småkryp, åter en gång utan att överhuvudtaget veta vad det egentligen är som fastnat på bild.

Inga kommentarer: