måndag 7 september 2009

fields of gold

"Mom, get over here! Hurry! There's something here I think You might like!" he shouts with his nose almost to the ground, standing in a field of barley with deer flies attacking from every angle. Two years ago this field was a small forrest and here and there in the middle of it You can still find pieces of wood, root systems a s o...

... AND in these pieces of wood You can find... it turned out... LADYBIRDS! And not only a few!
---------------------------------------------------------------------------------
"Mamma, kom hit! Skynda dig! Här finns något jag tror du skulle gilla!" ropar han med näsan nästan i backen, stående i en kornåker där älflugor attackerar från alla håll och kanter. Ännu för två år sedan växte det skog här och därför kan man lite varstans mitt i åkern fortfarande hitta bitar av träd och rotsystem...

... OCH i dessa träbitar kan man således hitta... visade det sig... NYCKELPIGOR! Och inte bara några få!
----------------------------------------------------------------------------------

7 kommentarer:

Tomas Blyerts sa...

Ett talibanfäste :)

M sa...

I våras när jag stod ute på gården vid mitt jobb såg jag ett svärmande svart moln närma sig. Plötsligt var jag inne i en värld av tusentals flygande nyckelpigor! Det var både vackert och lite skrämmande att bli omringad av så många på en gång! Men det var väldigt imponerande.

Lady of the Lake sa...

Tomas

Nää. :-)

M

För många år sedan var jag med om en dylik händelse och jag har ofta tänkt på det tråkiga i att ingen kamera fanns med den gången. Varken före eller efteråt har jag sett något liknande, för jag överdriver inte när jag påstår att strandkanten vid Klippan, Munsala, var alldelse rödfärgad av nyckelpigesvärmar som landat där. Oehört vackert, men precis som du också upplevde det lite skrämmande - och snudd på sci-fi feeling... :-)

Yvonne sa...

Alltså, du har alltid så fina foton, jag är jätteimponerad!

Lady of the Lake sa...

Yvonne

Tack, så roligt att du tycker det! :-)

Kalliope sa...

Your photography is beautiful! I love ladybugs and this is just an amazing shoot!

Lady of the Lake sa...

Thank You, Kalliope! I love ladybugs too. :-)